Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Skriv om - og vis gerne billeder - fra fly-, tog- og landevejstrafik her
Besvar
Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Indlæg af Blackhawk » 24. maj 2015, 18:28

Mai 2015: Del 1 av 3: Fly og Spotting på AMS: Amsterdam Airport Schipol:


Oversikt:

Del 1: Hovedposten med bilder fra Amsterdam: Schipol (AMS)

Del 2: Bilder fra CPH (København: Kastrup), samt mer bilder
fra Amsterdam: Schipol (AMS), i tillegg til noen bilder av leiebilen,
samt fra Jr.suiten på Radisson Blu: Amsterdam Airport.

Del 3: De siste flybildene fra Amsterdam: Schipol, samt bilder fra
Rotterdam (inkl. Eurport, samt Euromasten) samt litt diverse.





Del 1:


Her kommer en ganske så fersk serie fra Nederland og med
hovedvekt på AMS / EHAM: Amsterdam Schipol, i tillegg til
litt spotting fra CPH (København: Kastrup) i Danmark. I tillegg
vil det også være en del skip i Del: 3 , fra både Rotterdam, inkl.
Europort, litt naturbilder (bl.a. fra Euromasten i Rotterdam), samt
flybildene fra AMS det ikke ble "plass til" i Del: 1 eller Del: 2 .

Bildene er tatt i tidsrommet: 7.-11. mai 2015:



Amsterdam: Schipol lufthavn (AMS/EHAM) ligger 18 km sørvest for
Amsterdam sentrum. Dette er den fjerde største flyplassen i Europa
målt i antall passasjerer, slått av Heathrow, Frankfurt, og
Charles de Gaulle. Nesten 35% av all pax på AMS, reiser
interkontinentalt. Målt i mengden frakt, er AMS den tredje
største i Europa (slått av Paris og Frankfurt). Amsterdam Schipol
har hele fem hovedrullebaner, i tillegg til en sjette som brukes
mest av privatfly. Det foreligger allerede planer for en
syvende rullebane! Det er få lavprisselskaper på Schipol, mye
grunnet vanskeligheter med å få tak i ledige slots, samt høye
landingsavgifter - derfor har disse selskapene primært valgt
flyplasser som Rotterdam og Eindhoven. De tre store selskapene
KLM, Martinair, samt Transavia har sin hovedbase på Schipol.
Ellers er Amsterdam Schipol verdens lavestliggende flyplass,
da den ligger tre meter under havoverflaten.

I underkant av 90 ulike flyselskaper har ruter til/fra AMS
(fordelt på syv pir), samt i underkant av 30 ulike
frakt/cargoselskaper. I 2011 var det 49.7 mill. passasjerer
innom flyplassen, fordelt på over 420.000 flybevegelser.




La oss sette i gang:



(ser i etterkant, at mange av bildene taper litt "kvalitet" og skarphet, etter
de er lastet opp til Photobucket - i tillegg var det noe varierende vær,
lysforhold, og til tider en del varmebølger, som har gjort sitt; så er de som
er meget kresne på kvalitet herved advart!)



Billede
Over: noen bilder fra den offisielle spotteterassen ble det selvsagt også,
med litt av terminalen og kontrolltårnet i bakgrunnen på dette første bildet.



Billede
Over: fra litt lengre avstand, ser det slik ut.


Bildene nedenfor er noe blandet, fra ulike rullebaner og spottesteder,
samt noen innimellom fra spotteterassen.


Billede
Over: Emirates med B777-300ER, og reg.: "A6-EGG" (3.5år).


Billede
Over: EVA Airways (Taiwan) med B777-300ER, og "B-16705" (8.5år),
seatconfig: C38/W64/Y211, totalt: 313 pax.


Billede

Billede
Over: China Airlines (Cargo) (Taiwan) med B747-400F, og reg.: "B-18722" (9år).


Billede
Over: Amerikanske "Centurion Air Cargo" med denne mildt sagt anonyme B747-400ERF,
med reg.: "N903AR". Levert ny opprinnelig til Air France pr. okt. 2002, så satt til lagring
pr. okt. 2009, så over til Air Bridge Cargo pr. nov. 2009, så til lagring igjen pr. nov. 2013,
før nåværende selskap hentet den ut pr. juni 2014, maskinen er ca. 12.5 år gammel.




Billede

Billede
Over: KLM med ekstra-laaaang 737, en fin-fin B737-900, med reg.: "PH-BXS",
levert ny til KLM pr. okt. 2001, maskinen er ca. 13.5 år gammel.





Billede
Over: KLM med de nye fargene på denne nye B777-300ER, og reg.: "PH-BVN". Maskinen
ble levert helt ny til KLM pr. 27. mars, så maskinen var kun ca. 2.5 mnd. når disse
bildene ble tatt. Seatconfig: C30/W48/Y324, totalt antall pax: 402.



Billede
Over: Denne ble litt langt bort, så dårlig kvalitet - dog er det en militær
Airbus A330-200 (A330-200MRTT), som tilhører Royal Air Force i England. Maskinen
ble levert ny pr. aug. 2014, men hadde sin "first flight" tilbake i juni 2009,
så maskinen er allikevel ca. 6 år gammel.



Billede

Billede
Over: EVA Airways fra Taiwan med nok en B777-300ER, denne gang med reg.: "B-16717",
maskinen er ca. 5 år gammel. Seatconfig: C38/W64/Y211,totalt: 313 pax.



Noen oversiktsbilder fra spotteterassen på Amsterdam Schipol:


Billede

Billede

Billede




Billede
Over: denne rørte aldri på seg, mens vi var i nærheten. Men er
spanske: "Privilege Style" med B757-200, og reg.: "EC-HDS". Levert ny opprinnelig
til spanske Iberia pr. des. 1999, så over til Audeli pr. juli 2006, videre til nåværende
selskap pr. aug. 2007, dog leaset ut til PAL Airlines fra des. 2010 til april 2011.
Maskinen er 15.5 år gammel, seatconfig: Y200.



Billede
Over: Irske CityJet med Avro RJ-85, og reg.: "EI-RJY". Levert ny opprinnelig
til amerikanske Mesaba pr. mai 1997, så satt til lagring pr. feb. 2006, før
nåværende selskap overtok maskinen pr. nov 2008. Maskinen er 18 år gammel.



Billede

Billede
Over: LOT Polish Airlines med Embraer: 195-LR, og reg.: "SP-LNE" (2.5år),
seatconfig: Y112.



Billede

Billede
Over: Chilenske: "LAN Cargo" med denne B777-F, og reg.: "N776LA" (2.8år).


Billede

Billede
Over: Air France med Airbus A320-200, og reg.: "F-HEPG" (1.7år),
seatconfig: C14/Y144.



Billede

Billede
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFR", en gammel traver med
21.5 års erfaring, bærer navnet: "Rio de Janeiro".



Billede
Over: Egyptair med B737-800, og reg.: "SU-GDC" (5.7år).



Billede
Over: en del varmebølger men dog, Cargolux fra Luxembourg med denne
B747-8F, og reg.: "LX-VCK". Levert ny til cargo-selskapet pr. juli 2014, maskinen
er ca. ett år gammel.



Billede
Over: Martinair Holland (Cargo) med denne MD-11F, og reg.: "PH-MCW",
ble levert til selskapet pr. nov. 1998, maskinen er 16.5 år gammel.
(Begrenset kvalitet pga. mobilbilde).



Billede
Over: TAP Air Portugal med Airbus A319-100, og reg.: "CS-TTD" (17.3år),
seatconfig: C60/Y72.



Billede
Over: Emirates med B777F, og reg.: "A6-EFL", maskinen ble
levert ny pr. sept. 2013, og er dermed litt over 1.5 år gammel.


Billede
Over: KLM (Cargo) med B747-400(406ERF), og reg.: "PH-CKC" (11.3år).



Billede
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFR" (21.4år).



Billede
Over: RAM (Royal Air Maroc) med B767-300ER, og reg.: "CN-ROV". Levert ny
opprinnelig til spanske Air Europa pr. mai 2000 som "EC-HKS", så over til
Zoom Airlines UK pr. mai 2007, inntil selskapet lukket dørene i aug. 2008.
Nåværende selskap tok over maskinen pr. feb. 2009, maskinen er 15 år gammel.
Seatconfig: C10/Y227.



Billede

Billede
Over: TUIfly (Tyskland) med B737-800, og reg.: "D-AHFV". Maskinen ble levert
ny til Hapag Lloyd pr. des. 2000, så overført til TUIfly pr. jan. 2007,
maskinen er 14.5 år gammel. Seatconfig: Y189.



Tre bilder av denne flotte B777-300ER i nye farger, som er så og si fabrikkny når
disse bildene ble tatt:


Billede

Billede

Billede
KLM med B777-300ER (i nye farger), med reg. "PH-BVO". Levert ny til KLM
pr. 22 april 2015, dvs. at når dette bildet ble tatt - hadde maskinen vært
i rutetrafikk i kun noen få dager! Seatconfig: C34/W40/Y334, totalt: 408 pax.



Billede

Billede
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFL", maskinen er 23.5 år gammel.
Seatconfig: C35/W36/Y341, totalt: 412 pax.



Billede
Over: Polske: "Small Planet Airlines" med Airbus A320-200, og reg.: "SP-HAB".
Maskinen er litt over 14 år gammel, men har siden den ble levert ny til
"Roots Air" pr. mars 2001, vært fast innom SkyService og engelske My Travel Airways
i faste sykluser, kun ett par mnd. etter den ble levert ny. Endringen ble
fra mai 2008, da My Travel Airways (UK) skiftet navn til Thomas Cook UK, og
ellers fra okt. 2009, da SkyService lukket dørene pr. mars 2010. Thomas Cook
hadde maskinen siste gang fra juni 2010 til april 2011, når nåværende selskap overtok.



Billede
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFW" (14.5år).



Noen bilder fra cargo-delen av flyplassen:



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Over: (litt varmebølger men..): Russiske: "Air Bridge Cargo" med B747-8F, og
reg.: "VQ-BVR". Levert ny til selskapet pr. okt. 2014.



Billede
Over: ArkeFly (TUI Holland) med B737-800, og reg.: "PH-TFC" (6år).



Billede
Over: Korean Air (Cargo) med B747-400F, og reg.: "HL7602" (9.5år).



Billede
Over: CityJet (Irland) med Avro RJ-85, og reg.: "EI-RJO", levert ny
opprinnelig til amerikanske Mesaba pr. juni 1999 som: "N527XJ", før den
ble satt til lagring pr. juli 2006. Så overtatt av nåværende selskap
pr. jan. 2007, maskinen er 16 år gammel.



Så spanderer jeg hele fire bilder, på denne klassiske B747-400 i KLM-farger:




Billede

Billede

Billede

Billede
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFA", maskinen ble levert ny til
kLM pr. mai 1989, maskinen er dermed hele 26 år gammel.
Seatconfig: C23/W38/Y355, totalt: 416 pax.



Billede
Over: Korean Air (Cargo) med B747-400F (-4B5ERF), og reg.: "HL7602),
maskinen er 9.5 år gammel.



Billede
Over: LAN Cargo (Chile) med B777F, og reg.: "N774LA" (6år) ,
satt til lagring fra april 2015 sier historikken, men er som bildet viser
i trafikk nå.



Billede
Over: EasyJet med Airbus A319-100, og reg.: "G-EZDN". Maskinen
er i underkant av syv år gammel, seatconfig: Y156.



Billede

Billede
Over: Amerikanske "Kalitta Air" med B747-200F, og reg.: "N704CK", maskinen
ble opprinnelig levert ny til Japan Airlines (hold deg fast!) tilbake i aug. 1986 -
dvs. maskinen er snart 29 år gammel. I Japan Airlines var den i trafikk frem til
des. 2008, før Kalitta Air overtok maskinen des. 2009.



Billede
Over: KLM (Cargo) med B747-400ERF, og reg.: "PH-CKA" (12.2år).



Så kom en av de flotte B747-400 i de nye fargene, så denne spanderer vi
hele tre bilder på:



Billede

Billede

Billede
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFT", levert ny til selskapet
pr. mai 1997, maskinen er 18 år gammel. Seatconfig: C42/W40/Y197, totalt: 279 pax.



Billede
Over: KLM med B737-800, og reg.: "PH-BXW", levert ny til selskapet
pr. des. 2007, og har siden det vært fast hos enten KLM eller Transavia
i sommermånedene - maskinen er 7.5 år gammel.



Billede

Billede
Over: Malmö Avation med Avro RJ-100, og reg.: "SE-RJI". Opprinnelig levert ny
til daværende Crossair pr. sept. 1999, som "HB-IYX". Overført til Swiss
International Airlines (som det het da) pr. mars 2002, så over til
Atlantic Airways (OY-RCC) pr. okt. 2005, før til sist Malmö Aviation overtok
maskinen pr. aug. 2014, maskinen er blitt ca. 15.5 år gammel.



Billede

Billede
Over: Garuda (Indonesia) med B777-300ER, og reg.: "PK-GIC". Levert ny
pr. juli 2013, maskinen er snart to år gammel. Seatconfig: F8/C38/Y268,
totalt pax: 314.



Billede
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFL". Levert ny tilbake i des. 1991,
maskinen er ca. 23.5 år gammel. Seatconfig: C35/W36/Y341, totalt: 412 pax.



Billede
Over: Helvetic (Sveits) med Embraer: 190LR, og reg.: "HB-JVM". Levert ny opprinnelig
til Niki pr. mai 2010, som "OE-IHC". Så over til "LGW" pr. mars 2013 (leaset ut fra Niki),
tilbake til Niki pr. okt. 2013, før maskinen gikk til Helvetic pr. jan. 2015, maskinen
er ca. 5 år gammel. Seatconfig: Y112.



Billede
Over: Flybe med Dash8-400, og reg.: "G-FLBA". Maskinen er snart seks
år gammel, seatconfig: Y78.



Billede
Over: Onur Air med Airbus A320-200, og reg.: "TC-OBG". Levert ny opprinnelig til
TACA pr. des. 1998, med reg.: "N459TA", så over til Blue Wings pr. april 2004, som "D-ANNA",
utleaset derfra til "Mahan Air" pr. des. 2004 og frem til mai 2005, da maskinen gikk
tilbake til Blue Wings. Så satt ti llagring fra mars 2009, før nåværende selskap overtok
maskinen mai 2010, maskinen er ca. 16.5 år gammel.



Billede
Over: Corendon Dutch Airlines med B737-800, og reg.: "CS-TQU". Opprinnelig
levert ny til Transavia Airlines pr. april 2002 som "PH-HZY". Har senere vært
innom en drøss med selskaper, inkl. Sun Country Airlines, Caribbean Airlines,
Transavia Airlines og Transavia Denmark, samt Euro Atlantic Airlines,
Med-View Airways, men har hele tiden gått frem og tilbake mellom Transavia
og leaset ut til andre frem til mars 2012, og fast leaset ut fra Corendon
fra april 2013. Maskinen er totalt 13 år gammel.


Billede
Over: Aer Lingus med Airbus A320-200, og reg.: "EI-DEB", maskinen
er 11 år gammel. Seatconfig: Y174.



Billede
Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQA". Maskinen er
ca. 11.5 år gammel, seatconfig: C35/W34/Y249, totalt: 318 pax.



Billede
Over: Air France med Airbus A318-100, og reg.: "F-GUGR" - med andre ord
Air France sin minste Airbus; som ser ut som en "snerten" biz-jet (og som man kan
få kjøpt i nettopp VIP-utgave som privatfly). Denne maskinen har
dog blitt snart 8.5 år gammel, seatconfig: Y131.



Billede
Over: Regional CAE (som opererer flyvningene på vegne av "Hop!" (som igjen er
et søsterselskap av Air France), med Embraer-145(EU) og reg.: "F-GRGI",
maskinen er ca. 15.5 år gammel. Seatconfig: Y50.



Billede
Over: KLM med Fokker-70, og reg.: "PH-KZS". Levert ny opprinnelig til
Air Littoral som "PH-RRS" pr. mai 1995, så videre til Regional CAE
pr. des. 2003, med den interessante reg.: "F-GLIS", så videre til
KLM pr. aug. 2009, maskinen er litt over 20 år gammel. Seatconfig: Y50.



Billede
KLM med retrojet-utgave av B737-800, og reg.: "PH-BXA" (16.3år).



Billede
Over: Spanske Vueling Airlines med Airbus A320-200, og reg.: "EC-MAX", levert ny
opprinnelig til tyske Air Berlin pr. nov. 2010, så videre til Air Corsica pr. april 2012,
før nåværende selskap overtok maskinen pr. april 2014, maskinen er ca. 4.5 år gammel.
Seatconfig: Y180.



Billede
Over: Atlas Air (Cargo) med B747-400F, og reg.: "N497MC". Levert ny opprinnelig
til China Airlines pr. juli 1999 med samme reg, så til (eller tilbake?)
til Atlas Air pr. juli 2004, så leaset ut til Emirates pr. aug. 2004, så tilbake
igjen pr. juni 2012, maskinen er 16 år gammel.



Billede
Over: KLM Cityhopper (i One World-farger) med Embraer-195(STD), og reg: "PH-EZX",
maskinen er tre år gammel. Seatconfig: C20/W8/Y72, totalt: 100 pax.



Billede
Over: Air France med Airbus A321-200, og reg.: "F-GTAS", maskinen
er 7.3 år gammel. Seatconfig: Y200.



Billede
Over: nok en Atlas Air (Cargo), med B747-400F og reg.: "N477MC". Levert ny
til selskapet pr. des. 1998, så leaset til TNT pr. okt. 2002 som "OO-TJA". Tilbake
til Atlas pr. mai 2003, så leaset ut til "Global Supply Systems" pr. aug. 2003
som "G-GSSC", så satt til lagring pr. des. 2011, før Atlas Air tok maskinen i bruk
igjen pr. feb. 2012. Maskinen er ca. 16.5 år gammel.




Billede

Billede
Over: Icelandair med B757-200, og reg.: "TF-FIS", maskinen ble levert ny
opprinnelig til spanske Iberia pr. aug. 1994 som "EC-611" (senere: "EC-FYM"),
så over til amerikanske National Airlines pr. nov. 2000, før dne ble satt til
lagring pr. nov. 2002. Overtatt av Icelandair pr. aug. 2003, men har senere vært
ute til leasing hos bl.a. Volare Airlines, Flyglobespan, Ghana International Airlines,
og Yakutia Airlines i perioden: juni 2004, til april 2014; men i denne perioden også
i perioder "hjemme" i sitt eget selskap, maskinen er snart 21 år gammel.
Seatconfig: C22/Y162.



Billede
Over: Transavia med B737-800, og reg.: "PH-HZJ". Levert ny til selskapet
pr. mai 2000, og går fast mellom Transavia Airlines og på vinter-leasing
til Sun Country Airlines (med samme reg), unntaket var en kort leasing
til Air Berlin pr. okt 2000 til april 2001, maskinen er 15 år gammel.


Billede
Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQC" (11.5år),
seatconfig: C35/W34/Y249, totalt: 318 pax.



Billede
Over: Delta Airlines med Airbus A330-300, og reg.: "N813NW". Levert ny
opprinnelig til Northwest Airlines (ikke overraskende, når man ser reg'en)
pr. des. 2006, så overført til Delta pr. feb. 2010, maskinen er 8.5 år gammel.



Billede
Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQD" (11.4år).




Billede
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFD" (25.7år).



Billede
Over: Aer Lingus med Airbus A320-200, og reg.: "EI-EDS" (6.4år).



Så blir det mye pilot-vinkende bilder fremover:



Billede
Over: De fleste KLM-piloter er utrolig ivrige på å vinke til fotografer, og
flyspottere - når man ser vinduet er åpent når flyet nærmer seg, er hendene
fort ute (med eller uten kamera!), og så er det "vinke lanke" for alle pengene,
morsomt!



Billede
Over: Denne KLM-piloten tok jommen bilde av oss, snakk om "omvendt spotting"!! :)




Billede
Over: MyCargo Airlines (med "Saudi Arabian Cargo"-farger), og denne B747-400F
(-481BDSF), og reg.: "TC-ACG". Levert ny opprinnelig til ANA (All Nippon Airways)
pr. aug. 1992 som "JA8958", så satt til lagring pr. april 2011, så over til
nåværende selskap pr. juli 2012, maskinen er snart 23 år gammel.




Billede
Over: KLM med B737-900, i flotte "Skyteam-farger", denne ekstra-lange B737
har reg. "PH-BXO", og levert ny til KLM pr. juni 2001 og dermed blitt 14 år gammel.




Billede
Over: SkyWork Airlines med Dornier 328-100, og reg.: "HB-AEY" (2.5år).



Billede
Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQF" (11.2år).



Billede

Billede
Over: med dette enorme vingespennet, og såpass nære vi stod - fikk ikke engang
hele flyet plass i linsen på dette bildet, shitt pomfritt...

Billede
Over: China Cargo Airlines med B777-F, og reg.: "B-2082" (4år).



Billede

Billede
Over: Qatar Airways (Cargo) med B777-F, og reg.: "A7-BFB) (5år).



Billede
Over: Transavia med B737-800, og reg.. "PH-XRA" (14år).



Billede

Billede
Over: Og litt mer vinke-lanke (ArkeFly/TUI) fra både styrmann og kaptein,
en fin kultur dette i Holland. Som sagt: ArkeFly (TUI Holland) med B737-800,
og reg.: "PH-TFA" (7.6år).




Billede
Over: KLM Cityhopper med selvsagt nok en vinkende pilot,
på denne Embraer-190STD med reg.: "PH-EXD" (1år).



Billede
Over: Lufthansa med Airbus A320-200, og reg.: "D-AIUC" (1.2år).



Billede
Over: Onur Air med Airbus A321-100 og reg.: "TC-ONJ". Legg merke til at dette
er en A321-100(!!) og ikke -200 versjon, denne har
faktisk serienummer: 385, og er en av eldste A321-maskinene (faktisk nr. to,
produsert av Airbus!). Denne ble levert ny "in-house" til Airbus Industrie selv,
pr. mai 1993 (står oppført med "Second Proto"), med reg.: "F-WWIB", maskinen var
hos Airbus selv frem til juli 1996, da den ble overtatt av Onur Air med dagens reg.
Leaset ut til "Qeshm Air" fra jan. 2006 til juni 2006, maskinen er dermed hele
22 år gammel, seatconfig: Y220.


Billede
Over: Swiss (International Airlines) med Airbus A320-200, og reg.: "HB-ICQ",
maskinen ble levert opprinnelig til daværende Swissair pr. juni 1997, denne
har dermed blitt 18 år gammel. Seatconfig: C12/Y150.



Billede
Over: Air France med Airbus A319-100, og reg.: "F-GRXL" (8.5år),
seatconfig: Y138.


Billede
Over: "Easy rider"...



Billede
Over: KLM med de nye fargene på denne Fokker-70, og reg.: "PH-KZU",
levert ny til Air Littoral pr. juni 1995 som "PH-RRU". Videre til
Regional CAE pr. mai 2004, før KLM overtok maskinen pr. april 2009,
maskinen er ca. 20 år gammel. Seatconfig: C10/Y70.



Billede
Over: Brit Air (som opererer flyvningene på vegne av "Hop", som igjen er et
søsterselskap av Air France), med denne CRJ-700 og reg.: "F-GRZH" (12.2år).



Billede
Over: British Airways med Airbus A319-100, og reg.: "G-DBCJ", levert ny
opprinnelig til bmi pr. jan. 2007, overtatt av BA pr. aug. 2012, maskinen
er ca. 8.5 år gammel. Seatconfig: Y144.




Billede
Over: KLM Cityhopper med EMB-190(STD) og reg.: "PH-EZB", maskinen
er 6.5 år. Seatconfig: C20/W8/Y72, totalt: 100 pax.



Billede
Over: Martinair Holland med denne B747-400 (Cargo), og reg.: "PH-MPS", opprinnelig
levert i pax-versjon til Singapore Airlines pr. juni 1990 som "9V-SMF", så overtatt
av Boeing pr. sept 2003, frem til okt. 2004 - da gikk den videre til Air India
(fortsatt som pax-versjon), før den ble satt til lagring pr. okt. 2007. Så konvertert
til Freighter/Cargo-versjon (BCF), og hos Martinair fra mars 2008.
Maskinen er 25 år gammel.



Billede
Over: ArkeFly (TUI Holland) med B737-800, og reg.: "PH-TFF", opprinnelig
levert ny til Egyptiske AMC pr. okt. 2007 med reg.: "SU-BQA", så satt til lagring
fra mai 2011. Overtatt av ArkeFly pr. aug. 2011, leaset ut til JetairFly fra mars 2012
til april 2013. Maskinen er 7.5 år gammel.



Billede
Over: Alitalia med Airbus A320-200, og reg.: "EI-DTO" (5.5år).



Billede
Over: KLM med B737-800, og reg.: "PH-BXY" (7.3år).



Billede
Over: Vueling med Airbus A320-200, og reg.: "EC-MEL", maskinen ble
levert ny til selskapet pr. feb. 2015, og var dermed kun litt over tre måneder
gammel når dette bildet ble tatt. Seatconfig: Y180.



Billede
Over: lang lang rekke...


Billede
Over: Lufthansa med Airbus A319-100, og reg.: "D-AILM", levert ny til selskapet
pr. juli 1997, så parkert i Berlin (SXF) pr. april 2001, så tatt i bruk igjen
pr. mars 2003. Maskinen er snart 18 år gammel, seatconfig: Y138.



Billede
Over: Flybe med Dash8-400, og reg.: "G-JECN" (9.1år).





Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.



De fleste bildene er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom,
resten er tatt med Samsung WB200F (kompakt), med 14.2 megapixler
og 18 x optisk zoom.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Brugeravatar
Potemkin
Interested Passenger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:10
Geografisk sted: Rundt Omkring
Kontakt:

Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Indlæg af Potemkin » 29. maj 2015, 21:25

Oj, oj, dette var virkelig en flott rapport Blackhawk, som vanlig fra deg. Det er liten tvil om at du har hatt et godt utbytte av denne turen også og det som er fint med deg, er at du har evnen til og finne nye steder og reise til hele tiden, slik at det blir fin variasjon i bildene fra disse turene dine. Her er det jo mange selskaper og ulike flytyper som man bare kan drømme om og få sett her oppe f.eks.
http://www.maritimephoto.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Indlæg af Blackhawk » 6. jun 2015, 15:36

Takker så meget Potemkin! Hyggelig at rapporten i det minste falt i smak hos
en her inne! Jeg er takknemlig for dine kommentarer og tilbakemeldinger,
det settes pris på!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Brugeravatar
Potemkin
Interested Passenger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:10
Geografisk sted: Rundt Omkring
Kontakt:

Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Indlæg af Potemkin » 8. jun 2015, 01:10

Klart du fortjener skryt for det du laster opp her, skulle bare mangle.
http://www.maritimephoto.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster