Aug.2014: Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radisson

Skriv om - og vis gerne billeder - fra fly-, tog- og landevejstrafik her
Besvar
Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Aug.2014: Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radisson

Indlæg af Blackhawk » 7. sep 2014, 02:17

Billede Billede Billede



August 2014:



Del 2 av 3:


Del 1: Med "MS Silja Europa" i Exec. Suite x 2:
viewtopic.php?f=2&t=787


Del 2: Med Blue1 og MD-95 (B717) samt Radisson: Suite:



Del 3: Skip og fartøy underveis, andre suiter, samt Executive Suite
på "MS Baltic Queen": Tallinn-Helsingfors:
viewtopic.php?f=2&t=788




Billede

Totalt har Blue1 ni maskiner av denne typen, men nå skal det kuttes kraftig
i selskapet; slik at man ender opp med kun fem stk. maskiner på sikt.




Men inntil videre, er det som sagt ni stk. MD-95 (B717-200)
maskiner i flåten (alle med seatconfig for 120 pax):


OH-BLG - Sinen Virta / Blue Flow

OH-BLH - Suven Lähde / Summer Spring

OH-BLI - Taivaan Puro / Sky Trickle

OH-BLJ - Sateen Helmi / Pearl Mist

OH-BLM - Kevätsade / Spring Rain

OH-BLN - Star Alliance-livery

OH-BLO - Metsälampi / Forest Pond

OH-BLP - Star Alliance-livery

OH-BLQ - Aaltojen Leikki / Play Of Waves


Her er SAS sin info om maskinen:

Billede



Oversikt over flightene vi tok:

SK712, ARN-HEL (SK712), B717: "OH-BLN":

Avg. Stockholm: Arlanda (ARN) Kl: 11.40,
ank. Helsingfors (HEL), kl: 13:35 (lokal tid).
Billettklasse: T, SAS EuroBonus poeng: 1.000


SK721: HEL-ARN (SK721), B717: "OH-BLH"

Avg. Helsingfors (HEL), kl: 20:00
Ank. Stockholm (ARN), kl: 20:00 (lokal tid)
(så fikk man tilbake timen man "mistet", når
man fløy motsatt vei, pga tidsforskjellen).
Billettklasse: T, SAS EuroBonus poeng: 1.000




Billede
Over: Blue1 med MD-95 (B717-200), og reg.: "OH-BLJ". Levert ny opprinnelig
til Olympic Aviation som "SX-BOC" pr. jan. 2001, så over til spanske
"AeBal: Aerolineas Baleares" pr. jan. 2007, så satt til lagring pr. sept. 2008,
overført til Quantum Air pr. april 2009, så satt til lagring igjen fra okt. 2009.
Så til finske Blue1 og SAS, pr. aug. 2010, maskinen er ca. 13.5 år gammel.


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede



Så går vi ombord i "OH-BLN" som fraktet oss fra St.holm til Helsingfors:



Billede

Billede
Over: "OH-BLN" ble også opprinnelig levert ny til Olympic Avation, denne pr. des. 1999,
så overført til Olympic Airlines pr. des. 2003, så til lagring fra mars 2007,
videre til Spanair pr. juli 2007. Blue1 overtok så maskinen pr. des. 2010, maskinen
er i underkant av 15 år gammel.


Billede

Billede

Billede

Billede
Over: "knyttneve-testen" bestått med et nødskrik.

Billede

Billede
Over: PSU'en.


Billede

Billede
Over: jo da, er en "aft" door også på MD-95 / B717 - men kun som EMC-door (nødutgang);
så ikke helt som på bl.a. MD-80 serien allikevel.



Noen bilder fra cockpit, kamera og mobil lå selvsagt i sekken over stolen -
så ingen bilder fra landingen:




Billede

Billede

Billede
Over: takk til et meget hyggelig crew på flight: SK712, thanks to
the crew, for a very pleasant time and photos on: SK712.



Billede
Over: Helsingfors flyplass.


Billede
Over: FlyBe Nordic med ATR72-200, og reg.: "OH-ATG". Levert ny opprinnelig
til daværende Finncomm Airlines pr. okt. 2007, overført til nåværende selskap
pr. okt. 2011, maskinen er litt over syv år gammel. Seatconfig: Y68.



Billede


Billede
Over: Blue1 med MD-95 / B717-200, og reg.: "OH-BLM". Levert ny opprinnelig
til spanske AeBal - Aerolineas Baleares, som "EC-HUZ" pr. mai 2001. Overført til
spanske Quantum Air pr. mars 2009, så satt til lagring pr. nov. 2009 som "SE-REM".
Videre til finske Blue1 pr. aug. 2010. Maskinen er litt over 13 år gammel.


Billede
Over: Air Berlin med B737-800, og reg.: "D-ABMD". Levert ny til selskapet
pr. des. 2011, maskinen er i underkant av tre år. Seatconfig: Y186.



Billede
Over: FlyBe Nordic med ATR72-200, og reg.: "OH-ATO". Levert ny til
selskapet pr. nov. 2011, maskinen er i underkant av tre år gammel.
Seatconfig: Y72.



Billede
Over: KLM med B737-800, og reg.: "PH-BXA". Levert ny til selskapet
pr. feb. 1999, maskinen er ca. 15.5 år gammel. Seatconfig: Y171, bærer
retrofargene til KLM, og navnet: "Zwaan / Swan".


Billede
Over: Norwegian med B737-800, og reg.: "LN-NOH". Levert ny til selskapet
pr. sept. 2009, maskinen er fem år gammel. Bærer navnet: "Selma Lagerlöf".




Mellom Helsingfors flyplass og sentrum, er "Finnair Flybuss" et fint alternativ -
nye og komfortable busser (med stikk-kontakt ved setene, for lading av mobilen;
som seg hør og bør for et land som startet Nokia). Bussreisen tar ca. 30 min,
og koster €6.30 pr. person:



Billede

Billede

Billede
Over: legg merke til ute-temperaturen, ja da gitt..


Billede



En overnatting ble også gjort hos Radisson Blu: SkyCity Hotel (Stockholm-Arlanda),
i den eneste Suiten som finnes på hotellet:


Først Radisson Blu sin egen beskrivelse av rommet:


Billede

Billede


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede









Det var slutten på Del:2 av denne triprapporten fra "M/S Silja Europa",
mer i Del: 3.




Alle bilder er tatt med et kompaktkamera,
Canon Digital IXUS990is - som har spec.
på 12.1 megapixler og 5x zoom.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Brugeravatar
Potemkin
Interested Passenger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:10
Geografisk sted: Rundt Omkring
Kontakt:

Re: Aug.2014: Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radi

Indlæg af Potemkin » 22. sep 2014, 19:43

Jepp, Blackhawk. Bildene og all teksten falt absolutt i smak, ;) men det ser nok ut som jeg er den eneste som likte det her. Det er jo helt tydelig at slike forum som dette, nok har utspilt sin rolle. Da er det jo bra at det er andre medier som også kan brukes.
http://www.maritimephoto.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Re: Aug.2014: Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radi

Indlæg af Blackhawk » 27. sep 2014, 22:31

Takk for det Potemkin, setter jeg pris på! Da har vi, i såfall denne delen av forumet
nesten for oss selv... 8-)
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Brugeravatar
Peter Jensen
Simply Enthusiast
Indlæg: 286
Tilmeldt: 10. nov 2012, 13:49
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Aug.2014: Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radi

Indlæg af Peter Jensen » 19. nov 2014, 20:37

Man bliver aldrig træt af dine billeder og reportager Blackhawk :D

Peter

Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Re: Aug.2014: Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radi

Indlæg af Blackhawk » 21. nov 2014, 03:30

Takk for det Peter, det setter jeg pris på!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Hügel
Well aboard
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17. okt 2012, 17:43
Geografisk sted: Lunde I Telemark, Norge

Re: Aug.2014: Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radi

Indlæg af Hügel » 25. nov 2014, 10:30

Jeg setter også stor pris på dine reisereportasjer, Blackhawk. :D
Er vel ikke så ofte inne her som tidligere, men alt leses med interesse!

Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Re: Aug.2014: Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radi

Indlæg af Blackhawk » 26. nov 2014, 00:25

Tusen takk for det Hügel, veldig hyggelig å høre!!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst