April2014: Lanzarote, spotting, fly, og nye V40 som leiebil:

Skriv om - og vis gerne billeder - fra fly-, tog- og landevejstrafik her
Besvar
Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

April2014: Lanzarote, spotting, fly, og nye V40 som leiebil:

Indlæg af Blackhawk » 20. apr 2014, 03:50

April 2014: Spotting på Lanzarote: Arrecife (ACE/GCRR), samt litt bilder
fra Playa Blanca, Montana Roja, og utsikt over til Fuerteventura, og
selvsagt litt bil: nye Volvo V40:




Billede
Over: ja la oss like gjerne starte på gate på OSL, og ved siden av står
Lufthansa med en av sine nyere Airbus A320-200, nærmere bestemt
"D-AIZP" levert til LH pr. 1 mars. 2013, maskinen er kun litt over ett år
gammel. Seatconfig: Y168, og wingletsene på Airbus'ene ruver bra i været.


Billede
Over: lang-lang-rekke, vi er ikke de eneste som skal ut og fly denne
morgenen nei.


Billede
Over: så har man startet innflyvningen ned til ACE, og Lanzarote: Arrecife.


Billede
Over: og vel nede på ACE, er noen engelskmenn klare til å dra. Her representert ved
Thomson Airways/TUI og B757-200, med reg.: "G-BYAT". Levert ny opprinnelig til
Britannia Airways pr. mars 1994, overført til nåværende Thomson pr. mai 2005,
maskinen er litt over 20 år gammel. Seatconfig: Y223, bærer navnet: Becky Davey.



Billede

Billede
Over: Iberia Express med Airbus A320-200, og reg.: "EC-JSK". Levert ny til
moderselskapet pr. juni 2006, overført til søsterselskapet Iberia Express
pr. juli 2012, maskinen er nesten åtte år gammel. Seatconfig: C18/Y159,
bærer navnet: "Ciudad Encantada".



Billede
Over: Thomas Cook (UK) med B757-200, og reg.: "G-FCLA". Levert ny til
Boeing selv faktisk, med reg.: "N1789B" - som hadde denne selv fra
25. jan. 1997, og frem til 26. feb. 1997, da selskapet Flying Colours
overtok maskinen med nåværende reg. Før JMC Airlines overtok
pr. mars 2000, og så til Thomas Cook UK pr. mars 2003, som har hatt
maskinen siden. Den har dog blitt jevnlig leaset ut, til bl.a.:
SkyService, og Jazz Air. Maskinen er litt over 17 år gammel,
seatconfig: Y235.



Billede

Billede
Over: Helvetic (Sveits) med Airbus A319-100, og reg.: "HB-JVK". Levert ny
opprinnelig til Air Canada som "C-GKOC" pr. jan. 2003, før SkyService overtok
pr. juli 2006, så over til National Air Services pr. aug. 2006, så til
Nas Air Saudi Arabia pr. jan. 2011, og så til nåværende selskap pr. mai 2013.
Maskinen er litt over 11 år gammel.



Billede

Billede

Billede
Over: Thomas Cook (UK) med Airbus A330-200, og reg: "G-MDBD". Levert ny
opprinnelig til Airtours pr. juni 1999, leaset til Garuda pr. mars 2001
og frem til mars 2002. Så tilbake til Airtours, før overførsel til
My Travel Airways (UK) pr. mai 2002. Så leaset ut til den danske delen
av My Travel Airways (AS) en kortere periode i november 2007, overført
internt til Thomas Cook UK pr. mars 2008. Maskinen er snart 15 år gammel.


Billede

Billede

Billede
Over: Thomson Airways/TUI med B737-800, og reg.: "G-FDZT". Levert ny til
selskapet pr. feb. 2011, maskinen er litt over tre år gammel.


Billede

Billede
Over: Thomson Airways/TUI med B737-800, og reg.: "G-TAWR". Levert ny
til selskapet pr. april 2013, maskinen er kun ett år gammel.
Seatconfig: Y189.



Billede


Billede
Over: Air Europa med B737-800, og reg.: "EC-IDT". Levert ny opprinnelig
til BouAS med reg.: "N73793" pr. feb. 2002, overtatt av Air Europa pr. mars 2002.
Maskinen er litt over 12 år gammel. Seatconfig: C12/Y168.



Billede
Over: Air Europa med B737-800, og reg.: "EC-JAP". Levert ny til selskapet
pr. okt. 2004, maskinen er litt over 9.5 år gammel.



Billede

Billede

Billede
Over: Thomson/TUI med B737-800, og reg.: "G-TAWJ". Levert ny til selskapet
pr. mai 2012, maskinen er to år gammel. Seatconfig: Y189.



Billede
Over: Jet2 med B737-300, og reg.: "G-GDFM". Levert ny opprinnelig til
Virgin Express Ireland som "EI-TVN" pr. jan. 1999, så over til Virgin Express
som "OO-VEN" pr. april 2001. Så over til Brussels Airlines pr. mars 2007, så ble
maskinen satt til lagring pr. nov. 2012, før nåværende Jet2 overtok maskinen
pr. feb. 2013. Maskinen er snart 15.5 år gammel.



Billede
Over: Travel Service Slovakia med Airbus A320-200, og reg.: "OM-HCA". Levert ny
opprinnelig til Holidays Czech Airlines som "OK-HCA" pr. mai 2011, og senere
bl.a. leaset ut til Nas Air Saudi Arabia, og til moderselskapet Travel Service.
Maskinen er tre år gammel, seatconfig: Y180.



Billede
Over: Ryanair med B737-800, og reg.: "EI-DWT". Levert ny til selskapet
pr. jan. 2008, maskinen er litt over seks år gammel.



Billede
Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg: "D-ATUA". Levert ny til
selskapet pr. des. 2010, maskinen er nesten 3.5 år gammel.
Seatconfig: Y189.



Billede

Billede
Over: CanaryFly med ATR42-300, og reg.: "EC-LYZ". Levert ny opprinnelig
til franske: TAT med reg.: "F-GKNB" pr. jan. 1991, så over til Brit Air
pr. aug. 1996, så til Air Liberte pr. okt. 1997, så over til Airlinair
(for et navn??!!?) pr. sept. 2001, så satt til lagring pr. mai 2013.
Overtatt av CanaryFly pr. okt. 2013, maskinen er litt over 23 år gammel!

Spanske CanaryFly har forøvrig tre fly i flåten, to stk. ATR42-300, og
en stk. ATR72-200, flyene har tilsammen en snittalder på 22.5 år.



Billede
Over: Air Berlin / Belair med Airbus A320-200, og reg: "HB-JOZ". Levert ny
til Sveitsiske Belair pr. mars 2011, maskinen er tre år gammel.
Seatconfig: Y180.



Så en liten samling med Binter Canarias-maskiner:



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Over: alle fra spanske Binter Canarias, to av maskinene opereres i egen regi;
unntaket er "EC-GRP" som opereres av Naysa for Binter Canarias.

EC-IZO: ATR72-200, levert: juli 2004 - nesten 10 år gammel.
EC-JEH: ATR72-200, levert: jan. 2005 - litt over ni år gammel.
EC-GRP: ATR72-200, operert av: Naysa, levert: nov. 1997 - snart 18 år gammel.

Det mest interessante den dagen, var at "EC-GRP" faktisk måtte avbryte landingen - maskinen
kom langt inn; og lettet igjen etter såvidt "landkjenning" med hjulene; for å gjøre et
nytt og vellykket landing på andre forsøket.

Binter Canarias har forøvrig nå kun fire stk. ATR72-200 de selv opererer,
snittalderen er 11 år på maskinene. De øvrige ATR-maskinene opereres
av Naysa for Binter Canarias. Naysa har forøvrig 11 stk. ATR72-200
i flåten, og alle utfører flyvninger for Binter Canarias - snittalderen
er: 8.7 år.

Binter Canarias har ikke lenger en B737-400 i flåten, men leaser i
dag en CRJ900-maskin fra spanske Air Nostrum (fra 19. mars 2014).





Så et lite båtbilde:


Billede
Over: Armas (Naviera Armas) med: "MS Volcan Del Teide", levert ny
til rederiet pr. 9. jan. 2011. Går i fast rutetrafikk mellom
Santa Cruz de Tenerife, og Huelva i Spania (fastlandet), like ved
grensen til Portugal. Turen tar ca. 28 timer en vei, skipet kan holde
hele 26 knop. "MS Volcan Del Teide" måler 176 meter i lengde, og 24 meter
i bredde. Har en motoreffekt på 33.600kW, og kapasitet til 1500 pax,
fordelt på 500 lugarer, samt 600 biler. Søsterskipet er: "MS Volcan De Tinamar"


Priseksempel: 2 pax, 1 bil, samt innvendig 2-sengslugar, pris en vei: €605 (Kr:5000)
2 pax, 1 bil, samt Suite (beste lugar), pris en vei: €1.663 (Kr:13.755!)



Bilde fra Suiten (med trapp, så suiten er i to etasjer!):
http://www.navieraarmas.com/sites/defau ... 7BD9C9.JPG
(Bildet er copyright (C) Naviera Armas)


Noen bilder fra rolige Playa Blanca, helt nede på sør-øst spissen av Lanzarote:





Billede
Over: "Faro de Pechiguera", Playa Blanca, Lanzarote.


Billede

Billede
Over: "Montaña Roja", Playa Blanca, Lanzarote.


Billede

Billede


Billede
Over: på klare dager med finvær, og tidlig på dagen før varmedisen hindrer
sikten, er det ikke noe problem å se over til naboøyen: Fuerteventura.



En tur innom sentrum av Playa Blanca og havnen:



Billede

Billede

Billede
Over: i sentrum av Playa Blanca, Fuerteventura kan sees mellom bygningene.


Billede

Billede




Så over til noen bilder fra leiebilen, som også denne gangen ble
leid hos Cabrera Medina / Cicar - har ikke hatt nye Volvo V40 som
leiebil tidligere, så dette var et morsomt bekjentskap. Har tidl. eid
en 2010-mod. av nyeste type Volvo S80 (5-sylindret: 2.5T med 231hk bensin),
så denne V40'en var jeg spent på å prøve.

2012-mod.: Volvo V40 D3 (5-sylindret: 2.0-liters turbodiesel og 150hk)
utstyrt med bl.a. 6-trinns automatkasse (Powershift), samt panorama-glasstak.
Forbruket for denne med automat er riktignok noe høyere enn de med manuell
girkasse, men da er forbruket kun: 0.53l. pr mil ved bykjøring,
0.43 for blandet (EU-mix) og latterlige lave: 0.38l pr. mil ved langkjøring.


Billede

Billede

Billede

Billede
Over: kun 24.000km på telleren når vi fikk den levert.


Bilen var utrolig morsom å kjøre, la seg meget godt i svingene, var som klistret
på asfalten, og selvsagt; alltid en fordel med 5-sylindret motor; her hadde man
mye register å spille på, og selv om motoren kun var en 2.0-liter kjentes den
langt kraftigere ut. 150 hestekrefter i en såpass liten og lett bil, gjør det
utrolig morsomt å kjøre, men automatkassen merker man er "miljøvennlig", i forhold
til min "Geatronic" jeg hadde på S80'en (men som brukte langt mer drivstoff) kjenner
man girskiftene i denne Powershift-kassen.


Ikke så lett å vise dette på bildene, men man kunne velge mellom en drøss med
farger interiørmessig (atmosfære-belysning) - i tillegg var det led-belysning
her og der:


Billede

Billede





Helt ut mot havet, bodde vi i fine Bungalower / små villaer med Atlanterhavet som
nærmeste nabo:



Billede

Billede

Billede

Billede
Over: ikke noe å si på utsikten fra uteplassen og oppholdsrom m.m.


En av dagene var det mye sjø, man kunne tidvis kjenne litt saltvann lande
når man lå ute i solen:


Billede

Billede

Billede





Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.


Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre
at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve
bildene som noe mørke.


Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Brugeravatar
Potemkin
Interested Passenger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:10
Geografisk sted: Rundt Omkring
Kontakt:

Re: April2014: Lanzarote, spotting, fly, og nye V40 som leie

Indlæg af Potemkin » 21. apr 2014, 23:16

Fin og detaljert rapport som vanlig Blackhawk. Du bruker nok en del tid på dette ja. :)
http://www.maritimephoto.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Re: April2014: Lanzarote, spotting, fly, og nye V40 som leie

Indlæg af Blackhawk » 22. apr 2014, 06:08

Takk for det Potemkin! Det setter jeg pris på, hyggelig at trip-rapporten i allefall
falt i smak hos minst en! ;)
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst