Jan2014: LPA, Gran Canaria m/ fly,spotting,og140kvm Villa:

Skriv om - og vis gerne billeder - fra fly-, tog- og landevejstrafik her
Besvar
Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Jan2014: LPA, Gran Canaria m/ fly,spotting,og140kvm Villa:

Indlæg af Blackhawk » 29. mar 2014, 18:40

Januar 2014 (og noe fra April 2013), Gran Canaria og Las Palmas:
LPA (Gando), inkl. fly, spotting, rundtur på øyen, samt bilder
fra den 140kvm store villaen i Playa del Cura.






Bildene er fra April 2013, og nå i Januar 2014 - la oss starte
rett på flybildene fra Las Palmas (Gando) LPA (de første fra April):


Billede
Over: TuiFly Nordic med B737-800, og reg.: "SE-RFT". Levert ny til
selskapet pr. feb. 2011, maskinen er litt over tre år gammel.
Seatconfig: Y189.


Billede
Over: Novair med Airbus A321-200, og reg.: "SE-RDN". Levert ny til
selskapet pr. april 2004, maskinen er ca. 10 år gammel. Seatconfig: Y211.


Billede
Air Berlin med Airbus A321-200, og reg.: "DE-ABCK". Levert ny til
selskapet pr. mai 2012, maskinen er snart to år gammel.
Seatconfig: Y210.


Billede
Over: Ex-Flynonstop, dette bildet ble tatt - når maskinen ble fraktet fra syd-amerika og
over til Europa (Nederland), og da stopp underveis på Las Palmas. Maskinen
er en Embraer 190LR (EMB-190), og hadde reg.: "PH-FNS" når den fløy for Flynonstop;
levert pr. april 2013, og så satt til lagring igjen pr. oktober 2013. Nå flyr maskinen
for Arkia med reg.: "4X-EMB". Maskinen er i dag ca. ett år gammel, seatconfig: Y100.


Billede


Billede
Over: Jettime med B737-700, og reg.: "OY-JTW". Maskinen ble levert ny til
daværende Maersk Air pr. feb. 1999, som: "OY-MRE". Fløy hos Maersk Air frem til
sept. 2005, da den ble overført til Sterling Airlines - hvor den var operativ
inntil selskapet lukket dørene pr. 28. okt. 2008. Så ti lagring en kort stund, og
videre til nye Cimber Sterling Airlines pr. 3. mars 2009, frem til det var slutt også
der pr. mai 2012. Så overført til Jettime pr. 26. mai 2012, hvor den har vært siden.
Maskinen er litt over 15 år gammel, seatconfig: Y148.


Billede
Over: Air Europa med Embraer 195LR, og reg.: "EC-LKM". Levert ny til selskapet
pr. mars 2011, maskinen er ca. tre år gammel. Seatconfig: C12/Y108.


Billede
Over: Vueling Airlines med Airbus A320-200, og reg.: "EC-JZI". Levert ny til
selskapet pr. des. 2006, maskinen er litt over syv år gammel. Bærer
navnet: "Vueling in love". Seatconfig: W4/Y174.


Billede

Billede
Over: Finnair med B757-200, og reg.: "OH-LBO". Levert ny til selskapet
pr. okt. 1997, maskinen er ca. 16.5 år gammel. Maskinen ble pr. sept. 2013
satt til lagring. Seatconfig: Y227.





Så spoler vi kun tilbake til slutten av Januar i år, og til et ganske så
snødekt OSL - ganske så ferske bilder; til tross for snøen:



Billede

Billede
Over: en i crewet på nabomaskinen (BA), måtte forevige snøen med sitt kamera eller mobil.


Billede

Billede
Over: vel nede på LPA, er de-iceing det siste man behøver å tenke på. Her med noen av de
nordiske maskinene på remote.



Billede
Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med Airbus A321-200 og reg.: "OY-VKT". Levert ny
til daværende My Travel Airways pr. mai 2003, så over til Thomas Cook England
pr. nov. 2007, og videre igjen til den skandinaviske delen pr. nov. 2008.
Maskinen er ca. 11 år gammel, seatconfig: Y211.



Billede

Billede
Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med Airbus A330-300 og reg.: "OY-VKI".
Levert ny til daværende Premiair pr. sept. 2000, siden overført til My Travel Airways
og senere Thomas Cook Airlines Scandinavia. Har i tillegg jevnlig vært leaset
ut til Garuda, og Skyservice. Maskinen er ca. 13.5 år gammel.


Billede
Over: TUIfly (Tyskland) med B737-800, og reg.: "D-AHFY". Opprinnelig levert
ny til Hapag Lloyd pr. feb. 2001, overført til TUIfly pr. jan. 2007.
Maskinen er litt over 13 år gammel, seatconfig: Y189.


Billede
Over: Binter Canarias / Naysa med ATR72-200, og reg.: "EC-KGJ". Levert ny
til Naysa pr. juni 2007, maskinen er snart syv år gammel. Bærer navnet: Madeira,
seatconfig: Y72.


Billede
Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med Airbus A321-200 og reg.: "OY-VKE". Levert ny
til daværende My Travel Airways pr. feb 2003, så over til My Travel i Danmark
pr. mai 2005, og overført til Thomas Cook Airlines Scandinavia pr. mai 2008.
Maskinen er ca. 11.5 år gammel, seatconfig: Y211.



Billede
Over: Air Berlin med B737-800, og reg.: "D-ABMC". Levert ny til selskapet
pr. nov. 2011, men ble overført 1. april 2013 til TUIfly (DE) og flyr for
sistnevnte selskap i dag. Maskinen er snart 2.5 år gammel, seatconfig: Y186.


Billede
Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg.: "OY-PSD" på gate. Levert ny
opprinnelig til Travel Service pr. april 2000, overført til den spanske delen av
Travel Service pr. feb. 2003. Så til Air Berlin pr. april 2005, så tilbake til
Travel Service pr. nov. 2005. Så til Pluna pr. feb. 2007, så til Oman Air pr.
mars 2007, så til nåværende selskap i regi av Islandske JetX pr. april 2008,
overført internt til Primera Air pr. okt. 2008, og til Primera Air Scandinavia
pr. juli 2009, da den fikk danske reg. Maskinen er litt over 14 år gammel.


Billede
Over: Binter Canarias / Naysa med ATR72-200, og reg.: "EC-KRY". Levert ny
til Naysa pr. juli 2008, maskinen er snart seks år gammel. Bærer navnet: Azero.



Billede
Over: Germania med Airbus A319-100, og reg.: "D-AHIM". Maskinen ble opprinnelig
levert ny til Hamburg International pr. mars 2009, inntil selskapet lukket dørene
pr. 19. okt. 2010. Overtatt av Germania pr. mars 2011, maskinen er litt over fem
år gammel. Seatconfig: Y150, legg merke til at det er to over-wing exits på hver side ;
til tross for at det er en A319 og ikke A320 (normalt sett kun én på hver side på A319),
så her snakker vi trang og sild i tønne!



Billede
Over: Aer Lingus med Airbus A320-200, og reg.: EI-DEC". Maskinen ble levert ny
til selskapet pr. juni 2004, og er snart 10 år gammel. Bærer navnet: St.Fergal,
seatconfig: Y174.



Billede

Billede
Over: bra med jagerfly flere av dagene.





Over til en maskin, som definitivt har sett sine bedre dager - beliggende
ved San Agustin (like ved go-cart banen):

Billede

Billede

Billede



Så over til noen bilder fra en av loungene på LPA (Sala Vip: "Galdos")
som finnes i andre etasje, like før utgangen til terrassen:


Billede

Billede

Billede

Billede
Over: man har forholdsvis god oversikt over flybevegelser, dog er det både gjerde og gater som
hindrer fotomuligheter.

Billede

Billede
Over: ikke de beste utgangspunk for foto, med dette foran - men i allefall har
vi en Thomas Cook Airlines Scandinavia der ute, med Airbus A321-200, og reg: "OY-VKD".
Levert ny til daværende My Travel Airways pr. april 2003, så over til nåværende selskap
pr. mai 2008. Maskinen er 11 år gammel, seatconfig: Y211.


Billede







Etter så mye fly, og flyrelatert - ja da tar vi vel en liten runde rundt øyen samtidig:




Noen bilder fra San Agustin:


Billede


Billede








Ett par bilder fra Playa del Aguila:


Billede


Billede






Noen bilder fra øvre Playa del Ingles, og litt fra Maspolamas:


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Over: sanddynene i Maspolamas.


Billede






Tre bilder fra Playa del Ingles:


Billede

Billede

Billede






Så tar vi en liten biltur, før vi runder av denne trip-rapporten med noen bilder fra Villaen:


Billede
Over: "Miradores de Valsequillo" (Caldera de los Marteles), et kjempekrater som
måler hele 500 meter i diameter og som er 80 meter dypt.


Billede

Billede

Billede


Billede

Billede

Billede
Over: leiebilen fra Cicar / Cabrera Medina: den vanlige Volvo S60'en med D3-dieselmotor
(5-sylindret, 2.0-litersmotor som yter 163hk).






I Playa del Cura hadde vi booket privat Villa, denne lå noen få minutter i gå-avstand til
nærmeste restaurant og butikker; og man var avhengig av bil når man bodde her. Villaen
var på ca. 140kvm, med privat hage og jacuzzi. På hovedplanet var det stor stue, kjøkken,
to soverom, to bad. I underetasjen som ikke var i bruk, var det ytterligere to store soverom,
ett bad, samt kjellerstue:



Billede

Billede

Billede
Over: var faktisk egen carport til bilen, dog var ikke denne klargjort - siden det var
høy asfaltkant nedenfor; så da parkerte vi på utsiden. Ikke ble det, den vanlige
Volvo S60'en som leiebil heller - var vanskelig å få noe større bil enn nyeste
Opel Astra med automat den perioden...


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Over: skyvedører ut til den private hagen.


Billede

Billede

Billede

Billede
Over: No-frost kjøleskap og frys.



Soverom 1:


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Soverom 2:

Billede

Billede

Billede






Billede

Billede

Billede




Underetasjen (ikke i bruk):



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede





Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede




Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.

Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre
at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve
bildene som noe mørke.

Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst