Des2013: spotting og foto: Tenerife (TFS) Reina Sofia+biltur

Skriv om - og vis gerne billeder - fra fly-, tog- og landevejstrafik her
Besvar
Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Des2013: spotting og foto: Tenerife (TFS) Reina Sofia+biltur

Indlæg af Blackhawk » 25. dec 2013, 15:57

Desember 2013: Tenerife Sur (TFS/GCTS): Reina Sofia
samt litt natur, biltur osv. fra Tenerife:



Så kommer en kjapp og rykende ferske fotoserie fra litt varmere breddegrader,
Tenerife (TFS) Reina Sofia; samt litt fra tidl. biltur rundt på øyen - la oss
sette i gang, disse første bildene er tatt: mandag 16. des. 2013:



Billede

Billede
Over: Small Planet Airlines (Litauen) med Airbus A320-200, og reg.: "LY-SPA. En lang historikk
på denne maskinen, ble opprinnelig levert ny til GB Airways pr. mars 2002
med reg.: "G-TTOC". Så over til EasyJet pr. mars 2008, videre til Eurofly pr. april 2009,
så til Meridiana pr. feb. 2010. Meridiana brukte maskinen frem til Jan. 2013, hvor den
ble satt til lagring, før nåværende selskap leaset maskinen pr. mai 2013.
Maskinen er snart 12 år gammel, seatconfig: Y180.



Billede
Over: Condor / Thomas Cook DE med Airbus A320-200, og reg.: "D-AICE". Levert ny
til selskapet pr. okt. 1998, maskinen er litt over 15 år gammel.


Billede
Over: EasyJet med Airbus A320-200, og reg.: "G-EZUF". Levert ny til
selskapet pr. april 2011, maskinen er litt under tre år gammel.


Billede

Billede
Over: Thomas Cook (Belgia) med Airbus A320-200, og reg.: "OO-TCH". Levert ny
til Thomas Cook pr. feb. 2003, så hos tyske Condor fra apr. 2005 til feb. 2008, hvor
den så ble overført tilbake til Thomas Cook Belgia. Maskinen er 11 år gammel,
seatconfig: Y180. Bærer navnet: "Experience".


En B757 er alltid rålekker, og når denne flotte -300 versjonen kom - ja da smeller vi
jommen på stortromma; og spanderer hele fire bilder på denne skjønnheten:


Billede

Billede

Billede

Billede
Over: Condor / Thomas Cook (DE) med Boeing 757-300, og reg.: "D-ABOB". Levert ny
til Condor pr. mai 1999, maskinen er dermed litt over 15 år gammel.


Billede
Over: Transavia med B737-800, og reg.: "PH-HSD". Levert ny til selskapet
pr. apr. 2011, maskinen er i underkant av tre år. Seatconfig: Y189.


Billede
Over: Aer Lingus med Airbus A320-200, og reg.: "EI-DES". Levert ny til
selskapet pr. des. 2005, maskinen er åtte år gammel. Seatconfig: Y174,
bærer navnet: "St. Pappin".


Billede
Over: Air Berlin med Airbus A321-200, og reg.: "D-ABCC". Levert ny til
selskapet pr. juni 2010, maskinen er 3.5 år gammel. Seatconfig: Y210.


Billede
Over: Meridiana med Airbus A320-200, og reg.: EI-EZS". Levert ny opprinnelig
til JetBlue Airways pr. juli 2002 med reg: "N543JB", så videre til
selskapet Blue Wings (med reg: "D-ANNH") fra april 2008, og frem til selskapet
lukket dørene pr. 31. mars 2009. Overtatt av Italienske Meridiana fra 7. juli 2010.
Maskinen er 11.5 år gammel, seatconfig: Y180.


Billede
Over: Air Berlin med B737-800, og reg: "D-ABMR". Levert ny til selskapet
pr. juli 2013, maskinen er dermed kun ca. 5 mnd gammel.


Billede

Billede
Over: nok en Meridiana maskin, også denne en Airbus A320-200 - reg.: "EI-EZT.
Også levert ny opprinnelig til JetBlue Airways, denne pr. nov. 2002 med reg: "N553JB".
Så over til Blue Wings pr. mai 2008, inntil selskapet lukket dørene pr. 31. mars 2009.
Overtatt av Meridiana pr. 1. sept. 2010, maskinen er litt over 11 år gammel.


Billede
Over: SunExpress (Avd. Tyskland) med B737-800, og reg: "D-ASXD". Levert ny
opprinnelig til Ryanair som "EI-DCD" pr. mars 2004, og frem til mars 2011 hvor
Ryanair satt maskinen til lagring. Overtatt av nåværende selskap pr. mai 2011,
Maskinen er snart 10 år gammel, seatconfig: Y189.


Billede

Billede
Over: Air Berlin med Airbus A321-200, og reg: "D-ABCC". Levert ny til
selskapet pr. juni 2010, maskinen er ca. 3.5 år gammel. Seatconfig: Y210.


Billede
Over: Thomson Airways / TUI med B737-800, og reg.: "G-TAWF". Levert ny til
selskapet pr. mars 2012, maskinen er i underkant av to år. Seatconfig: Y189.


Billede
Over: SunExpress (Avd. Tyskland) med B737-800, og reg.: "D-ASXE". Opprinnelig
levert ny til den Tyrkiske avd. av Sun Express pr. okt. 2002, som "TC-SUG".
Så leaset ut til THY Turkish Airlines ("Operated by Sun Express") fra juni 2007,
og frem til mai 2008, så tilbake til Sun Express, før den ble overført til
Sun Express Deutschland pr. okt. 2011. Maskinen er litt over 11 år gammel,
seatconfig: Y189.


Billede

Billede
Over: Thomson Airways / TUI med B757-200, og reg.: "G-CPEV" - og en lang lang historikk.
Opprinnelig levert ny til British Airways pr. juni 1999, som "G-CPEV" - før Air 2000
overtok maskinen pr. des. 2002, så over til First Choice Airways pr. okt. 2003, frem
til mars 2010 har maskinen jevnlig vært hos enten First Choice Airways, SkyService,
eller Thomson Airways (opptil tre endringer pr. år), men vært hos nåværende selskap
fra mars 2010. Maskinen er ca. 14.5 år gammel.


Billede

Billede
Over: Monarch Airlines med Airbus A321-200, og reg.: "G-OZBG". Levert ny
til selskapet pr. mars 2003, maskinen er snart 11 år gammel. Seatconfig: Y214.


Billede
Over: SunExpress (Avd. Tyskland) med B737-800, og reg.: "D-ASXS". Levert ny
opprinnelig til Ryanair pr. mars 2004 med reg.: "EI-DCE", frem til Ryanair satt
maskinen til lagring pr. mars 2011. Overtatt av nåværende selskap pr. mai 2011, maskinen
er snart 10 år gammel. Seatconfig: Y189.



Følgende bilder ble fotografert pr.: 19. desember 2013:



Billede
Over: Iberia Express med Airbus A320-200, og reg.: "EC-LLE". Levert ny opprinnelig
til Iberia som "EC-HDT" pr. des. 1999, maskinen er litt over 14 år gammel.
Seatconfig: C57/Y120.



Billede

Billede
Over: TUIfly (Tyskland) med B737-800, og reg: "D-AHFV". Opprinnelig levert ny
til Hapag Lloyd pr. des. 2000, med samme reg. Overtatt av TUIfly Tyskland pr.
jan. 2007, maskinen er ca. 13 år gammel. Seatconfig: Y189.


Billede
Over: Hapag Lloyd / TUIfly med B737-800, og reg.: "D-ATUF". Levert ny til
selskapet pr. mars 2006, maskinen er snart åtte år gammel.


Billede
Over: Novair med Airbus A321-200, og reg: SE-RDP. Levert ny til selskapet
pr. april 2005, maskinen er litt over 8.5 år gammel. Seatconfig: Y211.


Billede
Over: Finnair med B757-200, og reg: "OH-LBS". Levert til til Finnair
pr. mars 1998, så leaset ut til Excel Airways pr. april 2006, så videre til
XL Airways pr. okt. 2006, inntil selskapet lukket dørene pr. 12 sept. 2008.
Maskinen så tilbakeført til Finnair pr. 13 sept. 2008, maskinen er
snart 16 år gammel. Seatconfig: Y227.


Billede
Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia med Airbus A321-200, og reg: OY-VKC".
Levert ny til daværende My Travel Airways AS pr. mars 2003 med samme reg,
maskinen er snart 11 år gammel. Seatconfig: Y211.


Billede
Over: TUIfly Nordic med B737-800, og reg.: "SE-RFV". Opprinnelig levert ny
til det Egyptiske selskapet: "AMC" med reg.: "SU-BPG" pr. mars 2006, overtatt
av TUIfly Nordic pr. april 2011, maskinen er snart åtte år gammel. Seatconfig: Y189.



Billede
Over: Iberia Express med Airbus A320-200, og reg.: "EC-LYM". Levert ny
til selskapet pr. 28. okt 2013, maskinen var dermed under 2 mnd. når dette
bildet ble tatt. Seatconfig: C12, Y162.


Billede
Over: Ryanair med B737-800, og reg.: "EI-DAN". Levert ny til selskapet
pr. sept. 2003, maskinen er ca. 10.5 år gammel. Seatconfig: Y189.



Billede
Over: Hamburg Airways med Airbus A319-100, og reg: "D-AHHA". Opprinnelig levert ny
til daværende Hamburg International som "D-AHIJ" pr. mai 2008, inntil selskapet
lukket dørene pr. 19 okt. 2010. Overført til Hamburg Airways pr. mars 2011,
maskinen er ca. 5.5 år gammel. Legg merke til at det er 2 x nødutganger pr. side,
til tross for at dette er en A319 (med andre ord, trangt ombord!), Hamburg Airways
har en seatconfig på: Y150 på disse A319-maskinene. Til sammenligning har
British Airways en seatconfig på mellom 113 til 132 på samme type maskin.



To bilder fra etter avgang TFS:


Billede[/URL]

Billede[/URL]


Billede[/URL]

Billede[/URL]
Over: de to bildene ovenfor, fra Gran Canaria og Las Palmas - der man
tydelig bl.a. ser det store havneområdet.


Billede[/URL]
Over: Paris "by night", Eiffeltårnet kan sees et stykke ned på venstre side.




Billede
Over: utsikt over til den langt mindre naboøya: La Gomera, som ligger
vest for Tenerife. Anbefales med en båttur ut til denne flotte øyen,
og samtidig en fin reise med de flotte hurtigbåtene til Fred.Olsen Express.


Billede
Over: Los Gigantes-klippene, vest på Tenerife.


Billede
Over: hadde vært mye uvær på øyene, og spesielt Tenerife før vi ankom - så
det var bra med snø oppe på Teide. Kun noen dager før disse bildene ble tatt, var
det et voldtsomt uvær på alle de Kanariske øyene: den verste dagen ble hele 3.800
lynnedslag registrert i Santa Cruz-området på Tenerife mellom kl: 06 og 12.
Totalt 3.500 husstander på Kanariøyene (av disse hele 2.000 på Tenerife) ble
uten strøm. I ca. 2 døgn var det forbud mot å reise opp til Teide Nasjonalpark,
grunnet svært kraftig vind og regn. Samme dag skled et fly fra Binter Canarias
(ATR42-300) av rullebanen på TFN (Tenerife Norte - Los Rodeos), dette var
flight: NT169 som ankom fra LPA. Flyplassen ble stengt i flere timer, da Binter-maskinen
satt godt fast i sølen. Totalt ble 100 flyvninger (fordelt på alle flyplassene,
på de ulike Kanariøyene) kansellert grunnet uværet.


Så noen bilder fra en av bilturene, bl.a. opp til nasjonalparken som omringer Teide:


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Over: midt i lavaområdet.


Billede

Billede
Over: på 2211 meter over havet, høydetrening!


Ett par bilder fra hovedstaden på Tenerife: Santa Cruz:


Billede

Billede



Og så avslutter vi med noen bonusbilder (bil selvsagt), av den sedvanlige leiebilen
fra Cabrera Medina / Cicar; selvfølgelig en svart og fin Volvo S60 (2011-mod.),
med 5-sylindret: 2.4liters motor (D3), som yter 163 hk:


Billede

Billede

Billede

Billede




Og som en passende avsluttning på denne fotoserie / delvis trip-rapport:




Billede
Over: solnedgang over Puerto Santiago / Los Gigantes.





Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.

Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Brugeravatar
Peter Jensen
Simply Enthusiast
Indlæg: 286
Tilmeldt: 10. nov 2012, 13:49
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Des2013: spotting og foto: Tenerife (TFS) Reina Sofia+bi

Indlæg af Peter Jensen » 29. dec 2013, 12:30

Tak for billederne.

Den "flyvende blyant", er altid en fornøjelse. Det er i øvrigt første gang jeg ser en 757-300 med winglets.

Tak igen.

Peter

Brugeravatar
Potemkin
Interested Passenger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:10
Geografisk sted: Rundt Omkring
Kontakt:

Re: Des2013: spotting og foto: Tenerife (TFS) Reina Sofia+bi

Indlæg af Potemkin » 30. dec 2013, 22:52

Flott rapport som vanlig fra deg, Blackhawk. Ingen tvil om Spanien frister på denne årstiden.
http://www.maritimephoto.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Re: Des2013: spotting og foto: Tenerife (TFS) Reina Sofia+bi

Indlæg af Blackhawk » 4. jan 2014, 02:14

Tusen hjertelig takk for tilbakemeldinger, setter jeg
pris på!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst