Del1: Mars16: Med Qatar i Business (B787/A388) til BKK via DOH

Skriv om - og vis gerne billeder - fra fly-, tog- og landevejstrafik her
Besvar
Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Del1: Mars16: Med Qatar i Business (B787/A388) til BKK via DOH

Indlæg af Blackhawk » 21. maj 2016, 19:16

Billede
(Bildet er copyright (C) Qatar / Wikipedia, og til fri bruk)


Til BKK med Qatar og B787/A380 i C-klasse: Del: 1


Del: 1 - Med Qatar i Business Class på B787-8 Dreamliner, inkl. bilder
fra Business-loungen i Doha, Qatar, samt bilder fra Bangkok, samt
hotellet: "Ibis Riverside Bangkok", i tillegg til bilder fra kanaltur
på Chao Prahya River.



Riktignok var Januar-flyvningene med Emirates i B777-300ER, og
på Airbus A380-800 riktig vellykket, men av mange blir Qatar fremhevet
som en klasse over Emirates. I tillegg har Qatar Airways også vunnet
en rekke priser, bl.a. "Best Business Class" av Skytrax i 2013, og 2014.
Så er Qatar Airways selv ikke snauere, enn å utrope seg selv
til "Worlds 5-star airline".

Til sammenligning har Qatar kun seks stk. A380, snittalderen er 1.7 år;
Dog har Qatar allerede 25 stk. B787 Dreamliner, men kun snittalder på 1.9 år.
Qatar har totalt 165 fly i aktiv tjeneste, total snittalder: 5.7 år.

Emirates har hele 73 stk. A380, med snittalder på 3.4 år, og totalt
247 fly i aktiv tjeneste, total snittalder: 6.4 år.




Billede
(Bildet er copyright (C) Qatar / Wikipedia, og til fri bruk)

Først starter vi med B787-8 Dreamliner-flyvningen, fra OSL
til DOH (Doha, Qatar). Qatar fremhver også selv at B787 Dreamliner
vil sørge for at du kommer mer uthvilt til selve destinasjonen, uansett
i hvilken klasse du reiser: grunnet Boeing 787 Dreamliner sitt lavere
kabintrykk, forbedret luftkvalitet, samt bedre luftfuktighet. I tillegg
blir de store elektronisk-dimmede rutene fremhevet, samt den svært avanserte
og moderne LED-belysningen i kabinen.







Billede

Leg 1 av 4: Oslo (OSL) - Doha (DOH) med B787-8 Dreamliner:

Qatar Airways
Dato: 11. mars 2016
Avgang kl: 14:55
Ankomst kl: 23:25 (Lokal tid Qatar)


OSL-DOH: B788, flight: QR176
Reg.: "A7-BCE", levert til Qatar pr. 7. aug. 2013,
maskinen var dermed ca. 2.5 år når vi fløy med denne.


Billede
Maskinen: "A7-BCE" klar til ombordstigning for oss på OSL.



Billede

Billede
Sete: 4K.


Og de elektriske dimmerene som finnes på B787 Dreamliner-typen, måtte jo selvsagt
dokumenteres (minst en gang) i denne trip-rapporten:



Billede

Billede

Billede




Billede
Over: Pre-departure champagne.



Billede
Over vi taxer forbi Thomas Cook Airlines Scandinavia med denne Airbus A330-200,
og reg. "OY-VKF". Levert des. 1999 til daværende Airtours, og senere over til Premiair,
MyTravel, og vært hele livet innenfor samme selskap. Maskinen er ca. 16.5 år gammel.



Noen bilder fra cockpit ombord på Boeing 787-8 Dreamliner:



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede



Billede
Over: klar til avgang fra OSL.



Billede
Over: wing-view fra setet.






Billede
(Bildet er copyright (C) Qatar / Wikipedia, og til fri bruk)
Egen side for B787 og Business class hos Qatar:
http://www.qatarairways.com/global/en/b ... g/business




Både på B787 og A380 har man i C-klasse tilgang til en "on-demand" meny,
hvor man når som helst på døgnet, kan bestille div. matretter, snacks,
desserter osv. , som blir servert direkte til setet. Qatar fremhever også
selv deres "Signatur Kaviar-service", samt meget delikate "Ladurée"-desserter.


Eksempel på meny, for 1.class og Business-class (maten):
http://www.qatarairways.com/no/en/cuisi ... -menu.page


Qatar sine Boeing 787-8 Dreamlinere, er innredet med 22 seter i Business,
og 232 i Economy, altså: 254 seter tilsammen (til sammenligning har
Norwegian innredet sine for 291 seter).


I Business Class om bord hos Qatar, på B787-8 Dreamliner, er hvert eneste
sete i C-klasse et "midtgangsete", dvs. at selv om man har vindussete eller
annen plassering, har man alltid direkte tilgang og adkomst til midtgangen.


Seatconfig Qatar, B788 Dreamliner:
http://www.seatguru.com/airlines/Qatar_ ... _787-8.php






Forrett/middag/dessert meny, samt illustrasjon av at de kun noen uker tidligere -
hadde skiftet og kastet ut Krug Champagne fra baren på alle Qatar flyvninger (nedtur):

Billede

Billede

Billede

Billede


Billede
Over: mer champagne, og nøtter før forretten.



Billede


Billede
Over: Pickled herring.



Billede
Over: Chicken tikka masala.



Billede
Over: Apple Tart with Cinnamon ice cream.









Billede

Billede
Over: overblikk over business-kabinen på maskinen.


Billede
Over: R2-døren.



Billede

Billede

Billede
Over: et lite "lounge-område", ved toalettene bak business-kabinen (kun en rad med to
seter med business i midten, bak "mini-loungen".



Billede

Billede

Billede
Over: tre bilder fra business-lavatory.


Noen bilder fra economy class ombord på Dreamlineren:


Billede

Billede

Billede







Billede

Leg 4 av 4: Doha (DOH) - Oslo (OSL) med B787-8 Dreamliner:

Qatar Airways
Dato: 19. mars 2016
Avgang kl: 02:15
Ankomst kl: 07:10 (Lokal tid)


DOH-OSL: B788, flight: QR179
Reg.: "A7-BDA", levert til Qatar pr. 2. mars 2016,
maskinen var dermed knappe 2 uker!! når vi fløy med denne!







"Qatar Airways: Al Mourjan Business Lounge":




Som reisende i 1.class og Business Lounge, får man tilgang til den svært
eksklusive og romslige loungen som Qatar Airways har på denne nye flyplassen,
loungen regnes som en av de beste pr. dags dato. Loungen strekker seg over to
etasjer, og ligger dermed i 2. og 3.etg dersom man regner "public"-området og
avgangsetasjen som 1. etg. Loungen er i tillegg en av de meget få loungene
i Oneworld-alliansen, som ikke tillater Emerald og Sapphire-medlemmer fra andre
allianse-partere adgang til loungen, her tillates kun Qatar Airways sine egne.
I likhet med at Qatar Airways mest trolig er alene om å servere den dyre Krug-
champagnen i Business Class om bord, kan man også få servert denne i loungen,
mest trolig den eneste loungen man som Business Class-pax kan få dette.

"Qatar Airways: Al Mourjan Business Lounge":

Loungen minner mer om et luksuriøs boutiqe-hotell, med eksklusiv marmor, designmøbler,
størrelsen er 10.000kvm; like stort som en flyplassterminal visse steder.
På det meste
kommer over 1.000 pax gjennom loungen på en time, når det virkelig er travelt.

Her kan man bl.a. velge om man ønsker å spise et større a-la-carte måltid, eller
i stedet velge fritt i en slags oppdelt "buffet"; deriblant en continental eller
orientalsk brasserie, samt en internasjonal deli, og som avslutning på det hele
for desserten; et patisserie, med bakevarer, kaker, konfekt, desserterer m.m.
I første etasje er det en rekke barer, flere mindre buffeter, samt sandwich-område;
der disse også lages direkte på bestilling mens du følger med, i andre etasje er
hovedbaren, samt to buffeter, og den egne a-la-carte avdelingen.


Egne "relax"-områder, bl.a. et "garden resort area", samt "hvile rom" (minner mest
om en liten leilighet, med stoler, soffa, garderobe, tv, osv. som man bestiller fritt; og har
for seg selv, eller egne soverom - der man kan ta litt søvn, egne familierom,
egne business centre, samt arbeidsstasjoner
med pc, WiFi, osv. Underholdning i form av tv, samt egne spillerom, samt en "Formel:1-
simulator". Egne bad med dusj-fasiliteter.



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede



Info om loungen fra Qatar:


Billede

Billede



Noen bilder fra selve Bangkok, med hovedvekt på Chao Prahya River og området rundt:



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede



Billede

Billede

Billede

Billede


Spanderer ett par bilder, på "The Peninsula Bangkok", ett av de bedre
5-stjerners hotellene i Bangkok. 37 etasjer, totalt 370 rom (4 store suiter),
samt fem meget bra restauranter, samt SPA:



Billede

Billede



Billede



Før hjemreisen hadde vi bl.a. ett par netter på dette hotellet, Ibis Bangkok Riverside (3-stj.) :

(for det langt flottere hotellet vi bodde på i Cha-Am: Pacific Sovereign Resort & Spa, se Del:2 )


Billede

Billede

Billede



Et meget greit hotell i Ibis-kjeden, fra kr 3-500.- pr. natt i snitt, mulighet for rom
med utsikt helt eller delvis mot Chao Prahya River; som hotellet ligger helt inntil -
meget god mat i restauranten, både til lunsj og middag; samt frokosten som er inkl.



Billede


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Billede
Over: en av gjestene kom bort til oss den ene dagen, og informerte at denne fattige
mannen svømte forbi hotellet på et visst tidspunkt ca. hver dag, på sin "faste rute"
for å finne flasker, og annet som kan selges videre. Min kamerat hev noen penger ned
til han, i likhet med flere gjester - kontrastene er mildt sagt store.


Billede



Så noen bilder med både sightseeing, og fergetur over kanalen:



Billede

Billede

Billede

Billede



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede




Billede

Billede

Billede

Billede



En av fergeturene er meget kort, og ingen sikringstiltak her i gåren; er man så "dum" at
man faller ut i vannet, ja - så har du kun deg selv å takke:


Billede

Billede




Litt ekstra info om Business Class hos Qatar på B787 Dreamliner:


Billede



Vennligst se Del: 2, for fortsettelsen. Flyvningen i Business Class på Qatar Airways
om bord på Airbus A380-800 i 2.etg, samt bilder fra 1.class avdelingen, inkl.
bilder fra Grand Pacific Sovereign Resort & Spa i Cha-Am, samt bilder fra
Hilton Millenium i Bangkok.




Alle bilder er tatt med kompakt/superzoom-kamera
av typen: Canon PowerShot: SX710HS med 20.3 MP,
og 30x optisk zoom.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst