Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Skriv om - og vis gerne billeder - fra fly-, tog- og landevejstrafik her
Besvar
Brugeravatar
Blackhawk
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 147
Tilmeldt: 25. okt 2012, 02:14
Geografisk sted: Sverige/Norge
Kontakt:

Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Indlæg af Blackhawk » 14. feb 2016, 20:58

BilledeBilledeBilledeBillede




Januar 2016: Med Emirates Airlines og B777-300ER, og Airbus A380-800
til Bangkok (BKK) via Dubai (DXB). Bilder fra Bangkok og omegn, samt
litt fly:



La oss starte kronologisk, fra denne serien er det ikke altfor mye bilder fra
de ulike flyturene om bord ; den neste serien fra Qatar Airways med
Boeing 787-8 Dreamliner, og Airbus A380-800 i Business Class, fra Oslo Bangkok
via Doha; har jeg fokusert også mer på selve flyturene.

Men denne turen i Januar 2016 med Emirates begge veier, er uansett først ut; så la
oss starte på en svært kald januar-dag på OSL (på vei ned til Oslo Lufthavn, viste
temperaturmåleren i bilen hele -18.5 grader) - så det var en perfekt dag å trekke
østover på!

(Bildene av maskinene vi fløy, er ment for illustrasjon av eksakt flytype - og
er ikke det eksakte individet, alle bilder er dog tatt av meg).




Interessant fakta-opplysning: selv om A380-maskinene hos Emirates har
typisk rundt 500-600pax og måler: 72.7 meter i lengde, er faktisk
B777-300ER maskinene såvidt litt lengre enn A380, B773 måler
nemlig: 73.9 meter (ca. 427 pax) og er dermed ca. 1.2 meter lengre.



Billede

Leg 1 av 4: Oslo (OSL) - Dubai (DXB) med Boeing 777-300ER:

Emirates Airlines
Dato: 7. januar 2016
Avgang: Kl: 13:40
Ankomst: Kl: 23:35 (Lokal tid Dubai)


OSL-DXB: B777-300ER, flight: EK160
Reg.: "A6-EPD", levert til Emirates pr. 19. okt 2015,
maskinen var kun ca. 3 mnd. gammel når vi fløy med denne!




Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Over: ved pushback skulle også en Thai-maskin ned til varmere strøk som oss,
Thai Airways med B777-300ER, og "HS-TKP". Levert ny til Thai
pr. juli 2013, maskinen er ca. 2.5 år gammel. Seatconfig: C42/Y306 = 348pax.



Billede



Takket være en god venn (takk Harald!), så ble man ca. mid-flight oppgradert
til Business Class:


Billede

Billede



Så hopper vi elegant og raskt videre til neste flight, og fra B773 til A388 på
turen fra Dubai til Bangkok:









Billede

Leg 2 av 4: Dubai (DXB) - Bangkok (BKK) med Airbus A380-800:

Emirates Airlines
Dato: 8. januar 2016
Avgang: Kl: 03:05
Ankomst: Kl: 12:05 (Lokal tid Bangkok)


DXB-BKK: A380-800, flight: EK384
Reg.: "A6-EED", levert til Emirates pr. des. 2012, maskinen
var ca. 3.5 år, når vi fløy med denne. Seatconfig: F14/C76/Y427,
totalt: 517 pax.




Billede
Over: flighten var faktisk overbooket, og selv om man hadde sikret seg vindussete
i god tid; var det begrensede muligheter med å få rørt på seg underveis.


Billede

Billede

Billede

Billede
Over: god plass langs vindusrekken.


Billede
Over: kun en av to motorer på styrbord vinge synes, og en enorm
vinge-overflate!




Etter landing på BKK:




Billede

Billede
Over: Thai Airways med B747-400, og reg. "HS-TGP". Levert ny til Thai
pr. nov. 1994, maskinen er snart 21.5 år gammel. Seatconfig: F8/C36/Y315=359 pax.




Billede
Over: Thai Airways med Airbus A380-800, og reg.: "HS-TUB". Levert ny til
Thai pr. nov. 2012, maskinen er litt over 3.5 år gammel.
Seatconfig: F12/C60/Y435=507 pax. Bærer navnet: "Mancha Khiri".



Billede
Over: Qatar Airways med Airbus A380-800, og reg.: "A7-APC". Levert ny til
Qatar pr. des. 2014, maskinen er ca. to år gammel.
Seatconfig: F8/C48/Y461 = 517 pax.




Så noen bilder fra Thailand, Jomtien, Bangkok - før vi fortsetter med resten av
flyturene:



Billede
Over: plass til noen få ledninger til..


Billede

Billede

Billede
Over: denne og de tre foregående bilder fra Jomtien.



Så forflytter vi oss nordover til Bangkok:




Billede

Billede

Billede

Billede


Vi bodde noen døgn på "The Ambassador Hotel Bangkok" (4-stjerner) :


Billede

Billede
Over: "The Ambassador Hotel Bangkok", dette var forøvrig crew-hotell for SAS
før oppussing.



Billede
Over: Rom: 2489 (24. etg), i "Tower Wing"-delen av hotellet; det var totalt
26 etasjer i denne høyeste delen av hotellet.


Billede

Billede

Billede

Billede


Utsikten fra rommet:



Billede

Billede

Billede




Hotellet hadde sin egen lille fuglepark, på vei bort til bassenget:



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


To etasjer lengre opp, så fant vi "Priviledge Lounge"; en ubetjent lounge som visse de to dyreste
romtypene hadde tilgang til. Dog var dørene alltid åpne, og vi så kun en ansatt der den ene gangen;
mat og desserter så nærmest urørt ut. Ikke et tilbud som bli annonsert veldig ovenfor de som har
tilgang, og muligens litt vel bortgjemt:



Billede

Billede

Billede




Bangkok forøvrig:


Billede

Billede

Billede
Over: ahhh.. dumplings er aldri feil.. En av fire retter, av et dyrere måltid som
ble inntatt på "The Landmark Bangkok"-hotel (4-stjerner).


Billede
Over: her har vi tydeligvis "rotet oss" bort i feil gate, tydeligvis meget populær; og
veldig vanlig med svært lite tekstiler på seg, dog var det varmt - så det kan jo selvsagt
være årsaken...




Billede

Billede

Billede



Så beveger vi oss ned til Chao Phraya-elven, og der må man jo ta mat eller en øl
på ærverdige: "Mandarin Oriental Hotel" (5-stjerner) :


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Over: fra en av hagene på Oriental Hotel, har man også fin utsikt over til et
annet meget fint hotel: "The Peninsula Bangkok"-hotel (5-stjerner) :



Øvrige bilder fra Chao Phraya river og Bangkok:



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede




Så er det på tide å vende snuten mot det kalde nord, hvor både mye snø, minusgrader,
og ny turnus venter på jobb:







Billede

Leg 3 av 4: Bangkok (BKK) - Dubai (DXB) med Airbus A380-800:

Emirates Airlines
Dato: 19. januar 2016
Avgang: Kl: 01:05
Ankomst: Kl: 05:00 (Lokal tid Dubai)

BKK-DXB: A380-800, flight: EK385
Reg.: "A6-EOI", levert til Emirates pr. mai 2015, maskinen
var litt over ett år gammel, når vi fløy med denne.
Seatconfig: F14/C76/Y429, totalt: 519 pax.




Billede

Billede

Billede
Over: Wing-view A380 i "dobbel forstand", her om bord på A388
med reg.: "A6-EOI" og utsikt over til en enda nyere A380-maskin
nemlig "A6-EOQ" som var under et halvt år gammel når dette
bildet ble tatt.


Billede
Over: nabo-maskinen fra Emirates Airlines, Airbus A380-800, og
reg. "A6-EOQ", levert til Emirates pr. 28. nov. 2015; som er en av
de nye A380-maskinene, med plass til over 600 pax og er uten 1.class
som vi hadde på vår maskin. Seatconfig på maskinen på bildet
er dermed: C58/Y557 = 615 pax.




Så hopper vi videre til Dubai, og starter med noen flybilder:




Billede
Over: Emirates Airlines med Airbus A380-800,og reg.: "A6-EDB", en av de
eldste A380. Denne ble levert til Emirates pr. okt. 2008, og er
snart åtte år gammel. Seatconfig: F14/C76/Y399 = 489 pax.



Billede
Over: Qantas med Airbus A380-800, og reg.: "VH-OQE". Levert ny til
selskapet pr. des. 2009, maskinen er snart syv år gammel.
Seatconfig (fire klasser) : F14/C64/W35/Y371 = 484 pax, maskinen
bærer navnet: "Lawrence Hargrave".



Billede
Over: Emirates Airlines med B777-300ER, og reg.: "A6-EBO". Levert
ny til Emirates pr. mai 2006, maskinen er litt over 9.5 år gammel.
Seatconfig: F8/C42/Y310 = 360 pax.



Billede
Over: Emirates Airlines med Airbus A380-800, og reg.: "A6-EDX". Levert
ny til Emirates pr. okt. 2012, maskinen er ca. fire år gammel.
Seatconfig: F14/C76/Y407 = 497 pax.



Billede
Over: litt av biz-jet parkeringen på DXB.









Billede


Leg 4 av 4: Dubai (DXB) - Oslo (OSL) med Boeing 777-300ER:

Emirates Airlines
Dato: 19. januar 2016
Avgang: Kl: 07:15
Ankomst: Kl: 11:30 (Lokal tid Oslo)


DXB-OSL: B777-300ER, flight: EK159
Reg.: "A6-ECD", levert til Emirates pr. okt. 2007, maskinen
var dermed nesten 8.5 år, den eldste maskinen vi fløy
med på turen. Seatconfig: F8/C42/Y304, totalt: 354 pax.



(maskinen ovenfor, er forøvirg "A6-ENB". Den maskinen ble
levert ny til selskapet pr. nov. 2012, og er litt over tre
år gammel. Seatconfig: C42/Y385 = 427 pax. )



Billede

Billede

Billede




Før/under pushback:




Billede

Billede
Over: morgenstemning på Dubai flyplass.



Billede
Over: morgenrush på DXB.


Billede
Over: Wing-view B777-300ER.



Billede

Billede
Over: C-klasse.




Alle bilder er tatt med kompakt/superzoom-kamera
av typen: Canon PowerShot: SX710HS med 20.3 MP,
og 30x optisk zoom.



Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!



Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.
Mvh:
Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!..

19.JAN:BKK-DXB: Emirates: A380-800
19.JAN:DXB-OSL: Emirates: B777-300ER
11.MAR:OSL-DOH: Qatar: B787-8 Business
11.MAR:DOH-BKK: Qatar: A380-800 Bus.
18.MAR:BKK-DOH Qatar: A388
18.MAR:DOH-OSL Qatar: B788

Jens Vinderslev
Super-Enthusiast
Indlæg: 760
Tilmeldt: 11. okt 2012, 12:24
Geografisk sted: Nørre Snede

Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Indlæg af Jens Vinderslev » 23. feb 2016, 20:08

Vældig fine feriebilleder. :) Såmænd også af flyene.
Særligt kabinerne. :) Men nu er jeg ingen, ekspert på området. ;)
Jeg har faktisk aldrig været ombord, på et fly.

Brugeravatar
Potemkin
Interested Passenger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:10
Geografisk sted: Rundt Omkring
Kontakt:

Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Indlæg af Potemkin » 28. feb 2016, 19:16

Du verden Blackhawk. Ser du har vært ute og flydd igjen, denne gangen til mer exotiske strøk. Helt utrolig hva du får til og bare det og finne rette plassen og "campe" på, er jo litt av et lotteri enkelte ganger, men ser at du har truffet blink denne gangen, eller rettere sagt - som vanlig :lol: Måtte flire litt når jeg leste denne kommentaren til det ene bildet, men er sikker på at du har flere bilder enn kun dette ene....

"her har vi tydeligvis "rotet oss" bort i feil gate, tydeligvis meget populær; og
veldig vanlig med svært lite tekstiler på seg, dog var det varmt - så det kan jo selvsagt
være årsaken...". Hmm, det var vel ikke bare disse jentene som syntes det var varmt, eller gjerne ble det etterhvert...... :roll:

Ellers er det jo som vanlig en forseggjort trip report med mange fllotte bilder og text til.

Vet ikke om du har fått tilsendt søknadsskjema til "Euromeeting - 2016", men i følge Malena som jeg snakket med i forrige uke, er deltakerlisten i år mye lengre enn i fjor, så det gjelder og sende inn papirene i god tid. I år blir "Euromeeting" delen flyttet til August, men alt dette kan vi ta pr. PM.

Anyway Blackhawk, denne "trippen" har jeg kost meg med og lese og sett på alle bildene og HUSK: Det kan aldri blir for mye bilder!
http://www.maritimephoto.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster