Færgeforbindelse mellem Brunsbüttel og Cuxhaven

For al debat om skibs- og færgefart
Brugeravatar
brian
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Re: Færgeforbindelse mellem Brunsbüttel og Cuxhaven

Indlæg af brian » 13. aug 2015, 16:35

Så er Saaremaa også kommet til Cuxhaven.

Jürgen Stein
Interested Passenger
Kontakt:

Indlæg af Jürgen Stein » 15. aug 2015, 19:05

Hej,
Hier die "GRETE" am 15.08. als Open Ship in Brunsbüttel.
Brian Krause, du kannst die Fotos selbstverständlich für deine Website nutzen.
Billede

Billede

Billede
Hilsen

Stoni

Jens Vinderslev
Super-Enthusiast
Geografisk sted: Nørre Snede

Indlæg af Jens Vinderslev » 15. aug 2015, 19:13

Fine billeder. Mange tak, Jürgen. :)

Jürgen Stein
Interested Passenger
Kontakt:

Indlæg af Jürgen Stein » 15. aug 2015, 20:00

Mange tak, Jens
Hier die "SAAREMAA" am 15.08. bei Mützelfeldtwerft in Cuxhaven.
Billede

Jürgen Stein
Interested Passenger
Kontakt:

Indlæg af Jürgen Stein » 16. aug 2015, 11:40

Die "GRETE" am 15. August in Brunsbüttel...
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Hilsen

Stoni

Skipper
Experienced Enthusiast

Indlæg af Skipper » 16. aug 2015, 15:26

Super billeder af færgen ! :)

Brugeravatar
brian
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Indlæg af brian » 16. aug 2015, 20:30

Dejligt at få nyt over nettet fra steder, man ikke selv kommer forbi så ofte!

Det er interessant, at der er malet GRETE på skibssiden, mens det officielle navn stadig er Muhumaa, men var det ikke noget med at navngivningen først sker om et par dage?

Jürgen Stein
Interested Passenger
Kontakt:

Indlæg af Jürgen Stein » 16. aug 2015, 20:59

Hej Brian,
Der Name bleibt weiterhin "MUHUMAA". "GRETE" ist nur der Artistname... ;)

Morten Beck
Experienced Passenger

Indlæg af Morten Beck » 17. aug 2015, 09:40

Når nu jeg ser disse færger og deres indretning, er der noget der undrer mig såre. Hvorfor har man ikke fået bygget nogle mangen til, til både Hou-Sælvig. Kalundborg-Kolby Kås/Ballen og Spodsbjerg-Tårs samt til Bøjden Fynshav.
Der ser ud til at være en stor kapacitet på disse færger, en kælder til personbiler og lastbiler på det store åbne dæk, evt. mixet med personbiler.
Jeg siger ikke de to nye på Spodsbjerg Tårs er ringe færger, men jeg kan virkelig godt lide Fiskerstrand princippet. :D

-Morten

Teien
Experienced Passenger

Indlæg af Teien » 17. aug 2015, 11:01

Morten Beck skrev:Når nu jeg ser disse færger og deres indretning, er der noget der undrer mig såre. Hvorfor har man ikke fået bygget nogle mangen til, til både Hou-Sælvig. Kalundborg-Kolby Kås/Ballen og Spodsbjerg-Tårs samt til Bøjden Fynshav.
Der ser ud til at være en stor kapacitet på disse færger, en kælder til personbiler og lastbiler på det store åbne dæk, evt. mixet med personbiler.
Jeg siger ikke de to nye på Spodsbjerg Tårs er ringe færger, men jeg kan virkelig godt lide Fiskerstrand princippet. :D

-Morten
Hei Morten

Det er et godt spørsmål, og i utgangspunktet er de suvene trafikkmaskiner når alt går som det skal.
På 90-tallet ble det bygget en del slike ferjer i Norge, og over Oslofjorden mellom Horten og Moss seiler det 5 stk. av slagsen (Bastøferjene).
De siste årene har man gått mere vekk fra denne typen, og p.t. er det ett stort bildekk som er det siste nye, evt. med et mindre personbildekk på en eller begge sider hvor f.eks. kafeteria er plassert.

Jeg tror jeg har ihvertfall en del av forklaringen ;)

Ulempene med å ha personbiler på nedre dekket er for det første at bilene nå har blitt langt større enn for både 10 og 20 år siden, så det blir fort trangt på dagens ferjer som har noen år på baken.

Det er mannskapskrevende fordi man skal ha minst èn mann på nedre dekk, og helst to for å komprimere lasten best mulig. Fordi det nettopp er trangt, parkerer ofte sjåførene med MEGET god margin, for lettere å komme inn og ut av kjøretøyene.
Det er også et problem på de kortere rutene at folk ikke gidder å gå opp i salongene, og på nedre bildekk er det forbudt å oppholde seg under overfarten.
Mannskapet skal derfor etter hver avgang sjekke at det ikke er mennesker i kjøretøyene på nedre dekk.

Praktisk sett er det en ulempe når biler ikke får start og må skyves/dras opp en bakke, det krever flere tekniske løsninger med bl.a. ramper (som skal vedlikeholdes) og som tidl. nevnt er det mange som ikke vil kjøre ned, og det skaper diskusjoner, konflikter og trekker ut terminaltiden betraktelig. Som igjen koster penger...

Fra 2017 kommer det tre nye ferjer på Horten-Moss, og samtlige av dem blir bygget som lange, brede og flate ferjer med kun 1 stort dekk (se www.basto-fosen.no)
Vi som jobber der, ser frem til langt mindre konflikter, da alle kan bli sittende i kjøretøyene etter eget forgodtbefinnende ;)

Besvar