Indtryk fra en tur med Express 3

For al debat om skibs- og færgefart
Besvar
Brugeravatar
brian
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Indtryk fra en tur med Express 3

Indlæg af brian » 8. jun 2017, 21:43

Ved første øjekast er Express 3 meget tilsvarende søsterskibene Express 1 og Express 2, men når man ser nærmere efter, er der en hel del forskelle, heraf flere ganske interessante.

I det ydre bemærker man først og fremmest, at skorstenene er placeret lidt længere fremme på grund af maskinernes placering. Det giver en anden vægtfordeling i færgen.

Billede

Evakueringsslidskerne er rykket op på passagerdækket, hvor de på de to ældre søstre var placeret ved øverste vogndæk. Sidegangene på øverste vogndæk virker ikke helt så brede.

Vogndækkene på Express 1 og Express 2 er delt i fire afsnit på langs, mens de på Express 3 er opdelt i tre afsnit. Det giver bedre overskuelighed og oplevelse af mere plads især i de yderste afsnit, og det har muliggjort at den interne rampe mellem vogndækkene er blevet bredere.

Billede

Billede

Billede

Øverste vogndæk går helt bagud i fuld bredde, så der bliver nogle ekstra kvadratmeter til biler.

Billede

Passagerfaciliteterne er i store linier indrettet som forgængerne med Blue Business Class / Restaurant forrest, stor salon i midten med cafeteria/kaffesalg i midten - man er næppe i tvivl om hvor man kan købe kaffe, for det er afmærket med tre store lysende EXPRESSO HOUSE skilte. Endelig er der mindre saloner agterude.

Billede

Toiletterne bagude er rykket ud i siden. Det er værd at nævne, at indretningen er meget bedre ind på forgængerne, der er mere plads, så nu kan to personer passere hinanden uden at være påtvunget kropskontakt.

På passagerdækket har man optimeret pladsen til stregen. Trapperne op fra øverste vogndæk ender i salonen et par meter fra nærmeste stole. Der er kun dør forneden. Det sparer plads, men jeg er ikke helt sikker på at jeg bryder mig om den nyskabelse.

Billede

En ting, jeg altid har undret mig over er, at de bagerste trapper på katamaranerne hidtil har været placeret udendørs, så passagerne bliver udsat for vind og vejr samt nogle gange sprøjt fra vandjet i bakgear. Det har man til heldigvis gjort noget ved på Express 3, hvor bagtrapperne er afskærmede.

Som på de to søsterskibe er der ikke så meget som antydning af udsmykning om bord. Det er en effektiv men steril transportmaskine. Efter min mening kunne man godt have ofret et par hundrede tusind på lidt pynt. Som jævnlig bruger af færgerne synes jeg det ville være dejligt med bare en lille smule pænt at se på.

Det eneste forsøg på at skabe lidt stemning om bord er afspilningen af reklamesangen "Kombardo". Den kunne jeg til gengæld sagtens undvære, de første par gange var den meget sjov, efter 5 gange ligegyldig, derefter slet og ret irriterende.

Alt i alt er Express 3 en færge, der repræsenterer en spændende udvikling i forhold til sine ældre søstre.

Besvar