Dragør - Limhamn genopstår (Cykelfærge)

For al debat om skibs- og færgefart
Besvar
concorde
Experienced Enthusiast
Geografisk sted: KØBENHAVN - Malmö
Kontakt:

Dragør - Limhamn genopstår (Cykelfærge)

Indlæg af concorde » 4. jun 2017, 12:13

Efter 18 års stilhed: :arrow:
1 juni sejlede den færgen over med pax og cykler
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... zzP-bsNuMg

Her er Dragør komune enige:
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... siIjVWtdeA

concorde
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Re: Dragør - Limhamn genopstår (Cykelfærge)

Indlæg af concorde » 5. jun 2017, 07:23

Søfartsmyndighederne har indskrænket pax antallet til 12 pax.

Cykelfærgen håber snart at sejle med 36 pax. Iflg rederiets F. B. Side.

En dobbeltdækker bus med 90 pax. og en kun chauffør fra Rumænien kan køre over Øresund via Broen uden problemer. Hvis det er et skib til 36 pax kræver det måske 4 besætningsmedlemmer på lønningsliste.
Det er en tilladelse rederiet venter på :idea:

Brugeravatar
brian
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Indlæg af brian » 12. jun 2017, 17:56

Hvilke betingelser skal egentlig opfyldes for at båden kan godkendes til mere end 12 passagerer?

Jan
Skibsfører
Geografisk sted: Aabenraa
Kontakt:

Indlæg af Jan » 13. jun 2017, 11:51

Et skib der medtager flere end 12 passagerer er et passagerskib og da det er international fart vil det så umiddelbart skulle leve op til kravene i "Bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B, teknisk forskrift for skibes bygning og udstyr m.v." som i sin helhed kan læses her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=124894

brian skrev:
12. jun 2017, 17:56
Hvilke betingelser skal egentlig opfyldes for at båden kan godkendes til mere end 12 passagerer?
Alle billeder som jeg publicerer på forum er egne værker med mindre andet angivet. Billederne må ikke videregives eller anvendes på andre websider eller trykte medier uden mit skriftlige samtykke.

concorde
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Indlæg af concorde » 13. jun 2017, 15:52

Skibet Elephant er fra indenrigs fart mellem Bornholm og Christiansø og nu skal den sejle mellem 2 lande
Dk- Sverige og jeg tror uden at kende til sagen i detalje, men kun fra cykelfærgen.com Facebookside, at det er her problemerne opstår Internationalt

Brugeravatar
brian
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Indlæg af brian » 15. jun 2017, 19:28

Jan skrev:
13. jun 2017, 11:51
Et skib der medtager flere end 12 passagerer er et passagerskib og da det er international fart vil det så umiddelbart skulle leve op til kravene i "Bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B, teknisk forskrift for skibes bygning og udstyr m.v." som i sin helhed kan læses her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=124894

brian skrev:
12. jun 2017, 17:56
Tak for henvisning, det er da ellers noget af et dokument. Ganske tungt at fordøje, når man ikke er uddannet inden for branchen. Jeg orker ikke pløje mig gennem alle 588 sider, i hvert fald ikke på denne tid af året. Men jeg har skimmet nogle af siderne og bemærker nogle interessante grænser for, hvornår hvilke regler gælder.

Den første er, som du nævner, 12 pax. Så længe det er max. 12 pax, betragter man åbenbart ikke skibet som et passaberskib, selvom det medtager passagerer - 12 pax ser vi jo med mange lystfiskerbåde, passagerførende fragtskibe osv., sikkert netop af den grund.

Den næste interessante grænse er 36 pax. Når et passagerskib medfører mere end 36 pax, skærpes kravene ganske betragteligt.

Og endelig, som concorde også er inde på, er der forskellen mellem indenrigs og udenrigs fart. Pudsigt nok stilles der åbenbart større krav til et passagerskib, der krydser Øresund end til et, der sejler mellem Bornholm og Ertholmene, skønt farvandet der ofte er betydeligt mere udfordrende.

Men som sagt, jeg kommer næppe til at pløje det omfattende skrift igennem, så hvis der er nogen her, der har indsigt, og kan fortælle hvilke konkrete krav, der giver udfordringer i denne type sager, så lytter jeg interesseret.

concorde
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Indlæg af concorde » 17. jun 2017, 15:01

Jeg kan huske at Superflex færgerne Vognmandsruten, heller ikke i starten ikke havde tilladelse til mere end 12 pax.
Vognmandsruten ansatte så pludselig de for mange pax. ombord til div. opgaver, som kaffebryggere og andre opgave besætnings navne.
Men det blev opdaget og stoppet

Jeg kontaktede lige Udkik (Anders) og han skriver:

Skillelinjen ved de 12/13 pax er, at hvis et fartøj medtager max. 12 pax, er det principielt ikke et passagerfartøj og skal derfor heller ikke leve op til helt samme krav mht. syn og sikkerhedskrav, som hvis den har plads til flere end 12. De helt små fartøjer skal dog stadig imødekomme basale sikkerheds- og evakueringskrav, men de er i sagens natur enklere, fordi det er nemmere at holde styr på 12 pax end på fx. 148 i en skarp situation.

Kapaciteten på 36 pax svarer til det jeg har fået oplyst af skibets ejere. Det hele handler om certifikater. Og med mindre de svenske port control myndigheder har ganske særlige krav, tror jeg egentlig certifikatet til international fart i beskyttet farvand stiller stort set samme krav som national fart. At man skal have et certifikat skræddersyet til det farvand man sejler i, kræves for passagerskibe såvel i indenlands fart som i den korte (og lange) udenrigs fart. F.eks. har vi til Næssundfærgen passagercertifikat til 98 pax i dens daglige rute og udflugtssejlads i det helt nære - f.eks. en tur til Doverodde - mens vi med max. 48 pax. må besejle det meste af den vestlige Limfjord indenfor visse gengrafisk og havneafstandsbestemte rammer. Vi kan fx uden prøblemer sejle til Vilsund (som i aftes), Struer, Oddesund, Venø, Jegindø eller Sillerslev, og jeg mener også at Nykøbing, Fur og Thisted er en mulighed.

Hvis du har specifikke spørgsmål vedr. "Elephanten", så bare sig frem.

mvh Anders

Concorde: (Ps: Det kunne også tænkes, at Limhamn skal ha det endelige svar og grønt lys fra Stockholm og det kan tænkes at tage lidt tid. Bare en spekulation.)

Besvar