DSØå, DSB, SJ (jernbane)færger mm

For al debat om skibs- og færgefart
Besvar
gamle ole
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 142
Tilmeldt: 17. okt 2012, 16:03

DSØå, DSB, SJ (jernbane)færger mm

Indlæg af gamle ole » 13. feb 2017, 16:06

I tidligere tråde har vi beskæftiget os med Øresundstrafikken.
Og det er 50erne og 60erne og før Scandlines
Jeg er lidt i tvicl om arbejdsdelingen mellem de nævnte interessenter. Og hvodan DSØ var sammensat. Mener det var 50 pct til hver af DSB og SJ.
DSB sejlede med færgerne på HH. (De blå færger fra Kronborg var vist ikke SJ, men SL) SJ sejlede Frihavnsfærgen med DSB som afløserfærger. Dragør Lindhamn bilfærger var SJ og de store både fra Havnegade var 2 fra hver og flyvebådene var vist også fifty-fifty.

Var det ca sådan?

Ole

gamle ole
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 142
Tilmeldt: 17. okt 2012, 16:03

Re: DSØå, DSB, SJ (jernbane)færger mm

Indlæg af gamle ole » 18. feb 2017, 12:09

Jeg husker det som sagt sådan at både ejerandele og driftsandel var fifty-fifty, sådan ca med eller uden DSØ med den gordeling som beskrevet?


Ole

gamle ole
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 142
Tilmeldt: 17. okt 2012, 16:03

Re: DSØå, DSB, SJ (jernbane)færger mm

Indlæg af gamle ole » 20. mar 2017, 15:40

Prøver lige igen om nogen har info eller gode links.

Ole

latsram
Simply Enthusiast
Indlæg: 388
Tilmeldt: 13. okt 2012, 17:43

Re: DSØå, DSB, SJ (jernbane)færger mm

Indlæg af latsram » 21. mar 2017, 09:03

Helsingør-Helsingborg - har der været "færgefart" (bådfart) i flere hundrede år. I de sidste 14 år før juni 1988 drev DFDS ruten, men DSB startede med 2 passagererdampere i juni 1988. I 1892 begynder man med jernbanefærger. Indtil 1931 havde ruten været ejet af DSB alene men i 1931 bliver Svenska Järnvagar medejere af ruten for et beløb på kr. 1 mio. Det er dog danske færger som besejler ruten i DSB logo.
Prøv evt. at få fat i bogen Helsingør-Helsihgborg overfarten gennem tiderne af Mogens Nørgaard Olesen. Kan bl.a. købes på antivariat.net. til omkring kr. 200,- som brugt, men også periodevis andre steder billigere.
Vedr. Jernbaneoverfarten København-Malmö, så startede ruten vist oprindelige under en eller anden form omkring 1850. Men man begyndte først i 1895 med hjuldampfærgen Kjøbenhavn som blev suppleret i år 1900 med svenske Malmö. I 1945 overtog motorfærgen Malmöhus ruten, periodevis har svenske Trelleborgfærger og mange danske Storebæltsfærger afløst på ruten alternativt, samt som supplement for at afhjælpe ophobede godsvogne. Ruten var ejet af Svenska Järnvagar.
Prøv evt. at få fat i Bogen Jernbaneoverfarten København-Malmø koster ca. kr. 100,- som brugt på antivariat.net.
Det er for omstændtligt at redegøre for de 2 overfarter her.
Tidligere nævnt DSØ og SRÖ overfarten København (Havnegade) - Malmø, som fra 1943 blev ejet af Danske Statsbaner og Svensk Järnvagar i forening.
Det var således DSØ og SRÖ som drev De Store Både, Flyvebådene fra 30.05.1965 og Dragør-Limhamn fra 1960. Sidstnævnte hvor de havde et datterselskab som hed Rederi AB Sundfart, til hvilke der er delte meninger om hvorvidt de selv oprettede det, eller som jeg mener at de købte i forbindelse med købet af flyvebådsruten. Oprindeligt mener jeg at det er det samme selskab som startede Centrumlinjen, selskabet blev solgt til Norge, og så solgt igen til SRÖ.

gamle ole
Enthusiastic Passenger
Indlæg: 142
Tilmeldt: 17. okt 2012, 16:03

Re: DSØå, DSB, SJ (jernbane)færger mm

Indlæg af gamle ole » 21. mar 2017, 10:16

Tak for info.
Ja Øresundstrafikken er meget kompleks, også som her" DSØ om omegn"


Ole

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster