Prinsessan Margaretha (1955) - hvor?

For al debat om skibs- og færgefart
Besvar
Brugeravatar
brian
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Prinsessan Margaretha (1955) - hvor?

Indlæg af brian » 10. feb 2017, 17:18

Jeg har fået tilsendt et billede af Prinsessan Margaretha (1955) i havn: http://www.faergelejet.dk/viss.php?id=29387

På billedet, som sandsynligvis er fra 1955 eller 1956, ser man, at færgen ligger i færgeleje med bagbords side langs kaj.

Spørgsmålet er nu: Frederikshavn eller Göteborg? Jeg hælder nok mest til Göteborg, men jeg ved ikke præcist, hvor færgen lagde til i de to havne.

Husker jeg rigtigt, at denne færge ikke havde bovport, og at ombordkørsel derfor altid var over hækken?

Per Jensen
Well aboard

Re: Prinsessan Margaretha (1955) - hvor?

Indlæg af Per Jensen » 10. feb 2017, 17:40

Tror Gøteborg da man kan se en landgang til venstre i billedet. Sansynligvis ved Majnabbekajen. Ved ikke om det er stavet rigtigt...Det et er der Stena Line har sine Tysklands færger i dag. Der hvor der i dag er parkeringspladser var tidligere selve færgeleje.

Marina
Experienced Passenger
Geografisk sted: Sæby

Indlæg af Marina » 12. feb 2017, 10:32

Jeg sætter også min 25-øre på Göteborg.

Man ser noget skov i baggrunden, og færgen skal ligge ualmindeligt aparte i Frederikshavn for at få skov med ind i baggrunden.

Derimod kan det sagtens være træer på Hisingen på den anden side af elven i Göteborg.

Ved ikke om linket fungerer, men ellers kan man prøve bare at søge på Majnabbe på Google Maps.
Som bonus får man luftfoto af en af de 240 meter lange Tysklandsfærger, der i dag ligger ved den terminal.
Sessans færger lå ikke på langs af elven, men på tværs i den lille "bugt" (hvor der er parkeringsplads, som foregående taler skriver), og kunne sagtens ligge der uden at forstyrre trafikken i elven. Så "korte" var de.
https://www.google.dk/maps/place/Majnab ... d11.915408

Brugeravatar
brian
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Indlæg af brian » 16. feb 2017, 18:15

Tak for input Per og Marina.

Ja, det må næsten være Göteborg.

Er der nogen, der ved, hvor den havde færgeleje i Frederikshavn dengang, var det sådan ca. ved Stena Carismas færgeleje?

Münter
Interested Passenger

Indlæg af Münter » 18. feb 2017, 11:53

brian skrev: Husker jeg rigtigt, at denne færge ikke havde bovport, og at ombordkørsel derfor altid var over hækken?
Jeg mener at du har ret her. Det var den "sessan" der, for at lette udkørslen i manglen af bovport, havde to drejeskiver på vogndækket.

Besvar