Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

For al debat om skibs- og færgefart
Claus H
Enthusiastic Passenger

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af Claus H » 24. maj 2017, 10:01

concorde skrev:
17. maj 2017, 11:05
Stena Line vil opruste på Sverige. fra Grenå til - som endnu ikke er fastlagt :?:
God dialog med Halmstad, men Halstad ikke gearet til øget trafik.

Stort potentiale til/fra Sverige, til gavn for erhvervslivet og turistme

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... jyWMxWQFFA

Min personlige ide er:

Hvis man kigger på Helsingborg havn, er den anløbsklar, i infrastukturen mangler der ikke noget, tæt på broerne, lige ud til motorveje - nord / syd /Østover. Færger hvert 15ende minut til Helsingør. Erhvervslivet, hele Skånes, Sjællands, Hallands erhvervsliv og turistmuligheder.
Stena kan starte op hurtigt. Der skal ikke investeres flere hunderede millioner i havneanlæg og bygges terminaler.
Ja det kan blive en ny trafikkorridor til/fra Skåne / Jylland - Nordsjælland København, denne nye korridor kan overhale ideen om en evt Grenå-Hundested færge med fragt, passagerer, turister, biler, campingvogne, lastbiler, trucks, trailers osv.
Jeg er ikke helt enig i at Helsingborg skulle være klar til en færgerute til Grenå.

Siden DFDS for snart 11 år siden stoppede med at anløbe i Helsingborg og HH-Ferries/Scandlines HH valgte at benytte samme anløbsplads ved Knutpunkten har området omkring Sundsterminalen stået ubenyttet hen.
Terminalbygningerne og pakhuse er enten helt eller delvist revet ned grundet forfald.

Færgelejerne ligger her dog stadig men det kræver efter min opfattelse en større investering i den "nære" infrastruktur hvis området skal kunne håndtere en ny rute til Grenå. Specielt når man tænker på den mængde af RO/RO trafik det må forventes at medbringe.

Samtidig tænker jeg at den øgede frekvens på HH-overfarten også kan bidrage til lidt udfordringer idet der gennem det meste af dagen ankommer og afgår færger 5 gange i timen hvis man regner Sundbusserne med.

Så umiddelbart tænker jeg at Halmstad er bedste alternativ hvis ikke Stena Line og Varberg finder ud af en løsning sammen.

concorde
Experienced Enthusiast
Geografisk sted: KØBENHAVN - Malmö
Kontakt:

Indlæg af concorde » 25. maj 2017, 14:25

Det har du ret i Claus. Helsingborg Kommune og havn har haft flere forslag og planer med om området.
Da det er under forfald.
Helsingborg Hamn er jo en butik der skal drives. https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... dK8A7EpOHQ

Jeg tror også Helsingborg Havn kan finde en plads til evt. Stena Line hvis det når så vidt. Der må og skal være plads. Det har været en meget travl færgehavn engang. I gamle dage anløb Sundbusserne med 3 færger i timen (4 engang) - Scandlines 3 færger i timen (mener også Scandlines havde 4 færger engang) - H.H. Ferries med 2 færger i timen - DFDS til Oslo og København og Flyvebådene havde en linie til Köpenhamn.
Samtidig skal der også være plads til krydstogts skibe og de fylder.

HUSK, Det er mit forslag, ide eller teori. Der er ikke noget konkret endnu, hverken fra Helsingborg Havn eller Stena.
Det jo helt nyt at Stena måske slutter i Varberg sep 2019 og har kig på andre steder.

11 år har der ikke været sket ret meget, men området er meget populært af de unge mennesker, hvor der bla. bliver afholdt koncerter. Først lidt kultur ind, så kommer der måske bygninger, som måske ikke er til at betale.
Bygninger til Bostad er der mange penge i, med udsigt. Det bare kedeligt, når eller hvis Helsingborg Hamn ikke kan modtage skibe pga af for mange bygninger. Men der skulle være plads til en evt. Stena til Grenå.

Marina
Experienced Passenger
Geografisk sted: Sæby

Indlæg af Marina » 25. maj 2017, 22:54

Det foreslåede boligområde i Helsingborg ser nu ikke ud til at ligge der, hvor HH-ferries og DFDS lagde til før.
Det gjorde de ved den næste kaj (til venstre på billedet på linket), den kaj med "takkerne" og hvor der står Atlantgatan.

Heller ikke i etape 2 nupper de den yderste færgekaj. Det er nok en tak for industrielt derude til at det er interessant til boligformål.
https://hplus.helsingborg.se/etapper/oc ... n/etapp-2/

Besvar