Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

For al debat om skibs- og færgefart
Brugeravatar
mkh
Utmost experienced passenger
Indlæg: 121
Tilmeldt: 11. okt 2012, 16:22
Kontakt:

Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af mkh » 26. jan 2017, 16:42

Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke, da Varberg kommune vil udbygge byen på det område som færgen ligger til ved i dag. De vil så flytte færgen ud i Farehamnen, det vil koste ca. 293 millioner svenske kroner at bygge en ny terminal der. Problemet er bare at kommunen ikke vil betale og siger at det skal Stena Line gøre. Indtil videre har Stena Line ikke syntes om den ide.

Kilde: http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.4132203

- Michael
The ferry site http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

Finn Andersen
Very experienced enthusiast
Indlæg: 609
Tilmeldt: 12. okt 2012, 11:27

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af Finn Andersen » 27. jan 2017, 12:39

Det er sandelig også mange penge at skulle investere i et nyt færgeleje til det, der vel reelt er blevet en godsrute - næsten i hvert fald.
Men det er ikke godt for Grenå og Djursland, hvis færgen forsvinder.
Hvis Stena mener det er rentabelt at have en sydlig rute, kunne man vel forestille sig, at de i stedet vælger at sejle til Halmstad - der har jo tidligere været sejlet dertil fra Grenå - og byen ligger lige så på den nord-sydgående motorvej i Sverige som Varberg.
Eller hvad med at flytte færgen til Frederikshavn-Göteborg som en nyere fragtfærge?

concorde
Experienced Enthusiast
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11. okt 2012, 09:10
Geografisk sted: KØBENHAVN - Malmö
Kontakt:

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af concorde » 28. jan 2017, 00:27

Finn Andersen skrev:Det er sandelig også mange penge at skulle investere i et nyt færgeleje til det, der vel reelt er blevet en godsrute - næsten i hvert fald.
Men det er ikke godt for Grenå og Djursland, hvis færgen forsvinder.
Hvis Stena mener det er rentabelt at have en sydlig rute, kunne man vel forestille sig, at de i stedet vælger at sejle til Halmstad - der har jo tidligere været sejlet dertil fra Grenå - og byen ligger lige så på den nord-sydgående motorvej i Sverige som Varberg.
Eller hvad med at flytte færgen til Frederikshavn-Göteborg som en nyere fragtfærge?
Det letteste og billigste for Stena vil være at flytte til Frederikshavn-Göteborg, hvis de ikke finder en løsning med Varberg Len.

Halmstad vil også kræve en masse investeringer, da der ikke har været færger derfra i årevis og kajen bliver brugt til noget andet

concorde
Experienced Enthusiast
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11. okt 2012, 09:10
Geografisk sted: KØBENHAVN - Malmö
Kontakt:

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af concorde » 4. maj 2017, 18:47

STENA Line er blevet opsagt af Varberg kommune 30 sep 2019.

Brugeravatar
mkh
Utmost experienced passenger
Indlæg: 121
Tilmeldt: 11. okt 2012, 16:22
Kontakt:

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af mkh » 4. maj 2017, 19:50

Stena Line forhandler med Halmstad havn, om en mulig flytning til den, nu hvor de bliver smidt ud af Varberg.

Kilde: http://nyheter.stenaline.se/pressreleas ... mn-1947179

- Michael
The ferry site http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

concorde
Experienced Enthusiast
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11. okt 2012, 09:10
Geografisk sted: KØBENHAVN - Malmö
Kontakt:

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af concorde » 5. maj 2017, 20:00

Talsmanden fra Stena oplyser, at de også kigger på andre muligheder.

For mange år siden var Göteborg oppe og vende, men distancen er 40% længere fra Grenå til Göteborg ift. Varberg.
Fordelen vil være at Stena i forvejen har Terminal i Göteborg, at det kan da være en billig løsning, da der ikke skal bygges nye terminaler.
Men Grenå - Göteborg vil konkurrere med Stena Line egen rute Göteborg - Frederikshavn.

72 km længere sydpå ligger Halmstad (Porten til hele sydsverige) som ca. den samme distance som Varberg.

I gamle dage sejlede Lion Ferry (som Stena overtog i 1985) fra
Halmstad til Grenå. Halmstad til Århus. Halmstad var engang en vigtig færgehavn. (Lion sejlede også Grenå til helsingborg).
Halmstad har et rigtigt stort problem ? Der skal investeres mange hundrede millioner. Hvormeget er Stena villig til at betale ? Vil Halmstad betale for nye den nye infrastruktur ?

Jyderne og Jylland kommer meget tættere på Halland.
Alle dem fra Halland til Jylland og transit til Norge og resten af kontinentet (Europa)
Billister, fragt, lastbiler og turister undgår mange overflødige KM, Øresundsbroens og Storebæltsbroens trængsel og afgifter. Ved at tage en pause på Kattegat.

Måske 2 færger på Grenå - Halmstad. Stena tror denne rute vil vokse.
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... t_YZr_EP-Q

Jokeren vil være Helsingborg. (80 km syd for Halmstad) også 4 timers sejlads ligesom Grenå-Varberg / Grenå-Halmstad / Grenå-Helsingborg
Helsingborg havn er klar. Her er plads. Veje og velfungerende færgehavn. Meget stort trafikknudepunkt. Genvejen til Ystads og Trelleborg og Karlskronas færger - feks Bornholm - Polen - Tyskland osv.
Oslo båden og HH Feries (Superflex som nu anløber Scandlines terminalen) anløber ikke mere Helsingborgs Atlantgatans kaj. (Sundsterminalen i Oceanhamnen) Her er en terminal og havnearealer klar som DFDS brugte.
Her er måske stadig plads og her skal ikke investeres meget, hverken for Stena Line eller Helsingborg by.
Anløbe midt i Skånes opland. Tæt på Sjælland, København. København / Sjælland og Skåne, Halland og Blekinge bor der ca. 4 mill mennesker.

OveH
Experienced Passenger
Indlæg: 70
Tilmeldt: 1. jan 2015, 22:10
Geografisk sted: Hirtshals

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af OveH » 6. maj 2017, 18:19

Hvis man tænker over det, så tror jeg at det er nytteløst at investere i færgetrafik fra Grenå-Sverige.

Alt hvad der sejler mellem Danmark - Sverige for StenaLine (Stena Danica, Stena Gothica, Stena Nautica, Stena Jutlandica og Stena Carisma) er færger der skal SKAL skiftes ud inden for en relativt kort tidshorisont. Stena har 'droppet' HSC, og har næsten også droppet 'ren fragtfærge' i og med at de også bruger den på mange andre ruter i deres rutenetværk. Så er der alle de 'almindelige færger' tilbage.

Stenas 'superfast-færger' som er færger der er lignende ColorLine's SuperSpeed, bliver formentligt erstatte af Stena's nybygninger fra Kina. Her tænker jeg at de kunne passe ind på Göteborg-Frederikshavn og bringer sejltiden ned på 2tim,30min - året rundt. Alt efter sæson og travlhed kan de tage et sted mellem 4-6 tur/retur sejladser pr. dag. Dette vil gøre Stena konkurrancedygtig overfor 'broerne' men vil formentlig ødelægge deres egen sejlads fra Grenå. Og ja nautica skal vel snart erstattes, så lad os se om det ikke fører til en lukning fra Grenå.

Stena Jutlandica, kunne hvis 'superfast'erne' kommer til, evt. erstatte Stena Europe - en færge som er aldrene. Stena Europe, Stena Danica, Nautica, Gotihca og Carisma vil dermed forsvinde permanent fra deres flåde - hvilket vil bringe gennemsnitsalderen betydeligt ned.

concorde
Experienced Enthusiast
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11. okt 2012, 09:10
Geografisk sted: KØBENHAVN - Malmö
Kontakt:

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af concorde » 8. maj 2017, 12:37

Ove du har nok ret i at det er nyttesløs at investere i Grenå. Den har også stregfet mig.
Men jeg læste et sted om Stena at de helst ikke ha konkurrence ind på Kattegat.
Derfor sejler Grenå Varberg, havnen som er Göteborgs forstad ell. baghave om man vil.
Ruten giver nok heller ikke det store overskud på Grenå - Varberg. De har et lille overskud.
Stena ejer noget havneplads i Halmstad som bliver brugt til Stena recykling. Men der skal investeres færgeleje og nye færger, som du skriver.
Du har også ret i hele flåden trænger til udskiftning og lidt mere ensartethed. Skal det være fragt ell. pax. ell blandet.

concorde
Experienced Enthusiast
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11. okt 2012, 09:10
Geografisk sted: KØBENHAVN - Malmö
Kontakt:

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af concorde » 17. maj 2017, 11:05

Stena Line vil opruste på Sverige. fra Grenå til - som endnu ikke er fastlagt :?:
God dialog med Halmstad, men Halstad ikke gearet til øget trafik.

Stort potentiale til/fra Sverige, til gavn for erhvervslivet og turistme

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... jyWMxWQFFA

Min personlige ide teori er:

Hvis man kigger på Helsingborg havn, er den anløbsklar, i infrastukturen mangler der ikke noget, tæt på broerne, lige ud til motorveje - nord / syd /Østover. Færger hvert 15ende minut til Helsingør. Erhvervslivet, hele Skånes, Sjællands, Hallands erhvervsliv og turistmuligheder.
Stena kan starte op hurtigt. Der skal ikke investeres flere hunderede millioner i havneanlæg og bygges terminaler.
Ja det kan blive en ny trafikkorridor til/fra Skåne / Jylland - Nordsjælland København, denne nye korridor kan overhale ideen om en evt Grenå-Hundested færge med fragt, passagerer, turister, biler, campingvogne, lastbiler, trucks, trailers osv.

Marina
Experienced Passenger
Indlæg: 55
Tilmeldt: 18. okt 2012, 11:02
Geografisk sted: Sæby

Re: Grenå – Varberg ruten er i fare for at lukke

Indlæg af Marina » 19. maj 2017, 17:52

Grenå - Helsingborg kan jo noget helt andet end Grenå - Varberg, der ligger som en parallel skyggelinje med Frederikshavn - Göteborg. Foruden nærheden til det tætbefolkede Skåne og Hovedstadsområdet er Helsingborg også et knudepunkt for Europaveje. Både E4, E6 og E20 går gennem byen (eller små 10 km. vest for). Og så ligger byen tæt på alle de sydsvenske forbindelser videre fra Malmø, Trelleborg og Ystad og sydøstover.

Det bliver spændende at se, hvad Stena Line "tør".

Det er ved at være en menneskealder siden Stena Line gjorde meget andet i Kattegat end at bakke sig længere og længere ind i den bås, der hedder færre afgange, mere skrabet udbud, mere skrabede færger og længere overfartstider. Holder "livrem og seler"-logikken vil Stena gøre et halvhjertet forsøg på at flytte Legoklodsen til Grenå - Halmstad og derefter lade ruten selvdø, hvis ikke "satsningen" lykkes.

Jeg håber, de satser på Helsingborg - men inderst inde tror jeg ikke, de tør :?

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster