Stena bestiller fire nye færger

For al debat om skibs- og færgefart
OveH
Experienced Passenger
Geografisk sted: Hirtshals

Stena bestiller fire nye færger

Indlæg af OveH » 5. apr 2016, 12:26

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=29985

Verdens største færgerederi, Stena Line, har udsigt til at få fire nye fragt- og passagerfærger, der vil blive verdens mest brændstofeffektive af slagsen. De fire fartøjer skal efter planen indsættes i Nordeuropa i 2019 og 2020.

”De nye skibe vil blive de mest brændstofeffektive færger i verden og vil sætte en ny branchestandard, når det gælder præstation, reducering af udslip og omkostningseffektivitet, hvilket vil give Stena Line en stærk position i branchen i de kommende årtier”, siger Carl-Johan Hagman, administrerende direktør i Stena Line.

Stena AB har underskrevet kontrakt med forbehold for godkendelse i slutningen af april, på fire nye ro-pax færger til levering i 2019 og 2020. Dertil er der mulighed for at udvide ordren med yderligere fire skibe. Færgerne er optimerede for effektivitet og fleksibilitet og vil blive bygget af AVIC Shipyard i Kina.

”Vi er meget tilfredse med, at Stena AB har underskrevet en ordrekontrakt på fire nye færger med mulighed for at bestille yderligere fire. Færgerne bygges ud fra det skibsdesign, vi har udviklet igennem de seneste to år, og som ikke alene er 50 procent større end nutidens gennemsnitlige ro-pax færger, men som endnu vigtigere integrerer de løsninger for at reducere udslip og optimere effektiviteten, der er udviklet i Stena Group igennem de seneste år”, siger Carl-Johan Hagman.

Færgerne vil have en kapacitet på mere end 3.000 lastemeter med et bildæk, som bygger på et gennemkørselsprincip, ligesom færgerne kan tage op til 1.000 passagerer og tilbyde et fuldendt serviceudbud om bord. Hovedmotorerne vil være forberedte til at kunne køre på enten methanol eller flydende naturgas, LNG.

Skal blive spændende at se hvor færgerne bliver indsat. Jeg tror det kommer til at se sådanne ud:
Karlskrona-Gdynia: 2 nye færger
Kiel-Göteborg: 2 nye færger
Oslo-Frederikshavn: Nuværende Stena Germanica
Øvrige: Stena Scandinavica indsættes på rute mellem irland-england som sin søster. Stena Saga, Stena Spirit og Stena Vision udgår af stenas rutenet.

Nicolai
Well aboard

Re: Stena bestiller fire nye færger

Indlæg af Nicolai » 5. apr 2016, 13:14

Skal blive spændende at se hvor færgerne bliver indsat. Jeg tror det kommer til at se sådanne ud:
Øvrige: Stena Scandinavica indsættes på rute mellem irland-england som sin søster. Stena Saga, Stena Spirit og Stena Vision udgår af stenas rutenet.
Wow, det er en utrolig spændende nyhed!

Jeg ved dog ikke om Stena Germanica passer til Oslo - Frederikshavn? Tror mere de ville se efter en cruise-færge, og det er nuværende Stena Germanica ikke, hvis du spørger mig. Så er der også længden af skibet, kan det overhoved komme ind i Frederikshavn?

Det bliver spændende at følge!

Claus H
Enthusiastic Passenger

Indlæg af Claus H » 5. apr 2016, 14:02

Jeg tror nu sagtens Stena Germanica kan komme ind i Frederikshavn, man skal lige huske på at man er ved at udvide havnens ydermoler.

Samtidg er det sydligste leje kaldet færgeleje 4, som Stena Saga og Stena Gothica benytter, blevet udbygget til at kunne klare større skibe op til 200 meter.

Jeg tænkte faktisk at to af de ro-paxer kunne være erstatning for Stena Danica som i 2019 har været mere end 35 år på ruten og måske en kærkommen lejlighed for at sende denne på pension og måske endda i kombination med en omrokering af Stena Jutlandica ;)

Morten Beck
Experienced Passenger

Indlæg af Morten Beck » 5. apr 2016, 15:24

Det ombyggede leje op til 200 meter du nævner, er da for kort så. Stena Germanica er jo tæt på 250 m lang. Men det kan måske sagtens gå endda?.

-Morten Beck

Münter
Interested Passenger

Indlæg af Münter » 5. apr 2016, 17:21

Nicolai skrev:
Jeg ved dog ikke om Stena Germanica passer til Oslo - Frederikshavn? Tror mere de ville se efter en cruise-færge, og det er nuværende Stena Germanica ikke, hvis du spørger mig.
Er enig med dig i det, Nicolai: Tror ikke der er nogle velegnede erstatninger til Stena Saga i Stenas nuværende flåde. Og tror heller ikke at Scandinavica fra Kiel ruten ville være velegnet til Dublin-Holyhead: Stena Scandinavica har over 1000 køjer, Stena Adventurer har 364 og Stena Superfast X 728 - Scandinavica ville være en lidt umage partner til en af disse, og desuden mere velegnet til at længere natrute end til en dagsrute.

Skønt de ikke har givet nærmere info om kahyttal og den slags kunne man nok godt forestille sig at de nye færger ville havne på Karlskrona-Gdynia og måske Frederikshavn-Göteborg. Hvad angår sidstnævnte, tvivler jeg dog på at der er nok trafik til så store færger mellem Jylland og Sverige?

Hvis de følger FN's definition for "Nordeuropa" hvor også de britiske øer tæller med, er det nok mere sandsynligt at færge nummer 3 og 4 havner på det irske hav. Nogle af de nuværende (lidt mindre) færger her kunne måske så havne på Kattegat for at Stena Danica kan komme på pension. Kan dog også være at Stena Superfast VII og VIII bliver leveret tilbage til ejeren når chartren ophører og disse nye færger leveres.

Mvh Rasmus

Santo
Interested!

Indlæg af Santo » 5. apr 2016, 19:30

Jeg synes det er dårlig at ikke Stena Line støtter opp om europeisk verftsindustri... :(

OveH
Experienced Passenger

Indlæg af OveH » 5. apr 2016, 20:34

Santo skrev:Jeg synes det er dårlig at ikke Stena Line støtter opp om europeisk verftsindustri... :(

Enig, jeg havde håbet på Finland, Tyskland eller Frankrig og i værste tilfælde sydkorea, men Kina havde jeg ikke set komme :x

Sidst da StenaLine fik bygget Hollandica/Britannica gik værftet i Wismar, Tyskland konkurs, så nu går et kinesisk værft sikkert konkurs :P :P

OveH
Experienced Passenger

Indlæg af OveH » 5. apr 2016, 22:43

Nuværende StenaSpirit & StenaVision blev bestilt i Polen sammen med 2 lignende færger i 1980'erne (ialt 4 stk.), af disse blev der kun leveret 2 og de var ca. 7 år forsinket. Nu er det ikke for at være pessimist men dette kunne meget vel være at stena har bestilt de nye i spekulation og at disse færger ender ligesom Polen-færgerne fra 80'erne.

Claus H
Enthusiastic Passenger

Indlæg af Claus H » 7. apr 2016, 10:11

OveH skrev:Nuværende StenaSpirit & StenaVision blev bestilt i Polen sammen med 2 lignende færger i 1980'erne (ialt 4 stk.), af disse blev der kun leveret 2 og de var ca. 7 år forsinket. Nu er det ikke for at være pessimist men dette kunne meget vel være at stena har bestilt de nye i spekulation og at disse færger ender ligesom Polen-færgerne fra 80'erne.
Det er rigtig at de sidste 2 "polakker" aldrig blev leveret til Stena Line grundet den meeeeget lange forsinkelse på byggeriet.

Den 3.polak som skulle have heddet Stena Polonica sejler idag rundt på middelhavet under navnet EL. VENIZELOS og har på det seneste været udchartet som flygtningeskib i Grækenland.

Den 4.polak (Stena Baltica) blev efter at skrovet var færdigbygget solgt med ombygning til krydstogtskib for øje, dette blev dog aldrig til noget og skrovet er idag blevet hugget op.

Min pointe er at disse 2 skibe med reference til deres navne nok skulle have været indsat på Østersøen, måske til Polen som deres forgængere gør det nu

Så jeg tænkte at de nye ropaxer måske skal erstatte Danica, Jutlandica, Spirit og Vision som jo efterhånden hører til den ældste i Stenas flåde i Scandinavien

Brugeravatar
brian
Experienced Enthusiast
Kontakt:

Indlæg af brian » 7. apr 2016, 18:31

Claus H skrev:Så jeg tænkte at de nye ropaxer måske skal erstatte Danica, Jutlandica, Spirit og Vision som jo efterhånden hører til den ældste i Stenas flåde i Scandinavien
Interessant teori. Hvis det er tilfældet betyder det, at Stena må ændre profil på disse ruter, for fire færger du nævner har alle væsentligt mindre kapacitet på vogndækket, men større passagerkapacitet end de nye.

Besvar